THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Dette var bare taket på et dansk kjøpesenter

Så skapte de denne fantastiske turistattraksjonen i Danmark.

Her kan du kjenne magesuget.                                      Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Kjøpesenteret Salling midt i gågata i Aarhus var som kjøpesenter flest: Masse besøk i første etasje, og stadig mindre besøk oppover i etasjene. Kafeen på toppen var knapt nok noe å heve øyebrynene over. Ikke før de kom på en lys idé. Kanskje er det mulig å gjøre noe ut av av den store taketasjen?

Tøff utsikt

Se flere bilder her

Og da arkitekter og husets planlegger og eiere, sammen med Aarhus kommune satte seg ved bordene ble det virkelig endringer på taket. 30 millioner danske kroner (39 millioner NOK) har ombyggingen kostet, 
Bort med tekniske installasjoner og gammel takpapp. Opp kom istedet Salling Roof Top med en utendørs og en innendørs servering. Og en utsiktsbro med glassplate som gjør at du står 27 meter over gågata og ser rett ned på travle mennesker - hvis du tør.
Parken på taket har hentet inspirasjon fra blant annet Coulée Verte René-Dumont i Paris og High Line i New York, som har forvandlet tomme byrom til attraktive, grønne fristeder for byens borgere og for turister.

Fredagsmusikk

Scene på taket av kjøpesenteret. Så bra kan det gjøres.          Foto: Odd Roar Lange

Her er også en liten scene med amfi hvor det arrangeres både konserter og releaseparty. Hver fredag - fra 17.00 til 19.00 setter DJ-en fart på helgen med musikk fra den nye attraksjonen som på kort tid er blitt Danmarks tredje største turistattraksjon - målt i besøkstall. 
Å komme opp på taket er gratis. Og svært populært. På bildedelingssidene Instagram og Pinterest er Roof Top i Aarhus er gedigen suksess. 
Dette er rett og slett en fantastisk idé som bør kunne kopieres mange andre steder. Nå kan man få en super 360 graders utsikt over hele byen, nyte et glass vin når solen går ned, eller spise av den spesielle Roof Top-menyen.

Nye planer

Salling hadde håpet at rundt 100 000 av de rundt 15 millioner menneskene som årlig passerer gjennom gågata Strøget forbi Salling ville ta turen til topps. Men bare i løpet av de første månedene har mer enn 500 000 gjester vært ute på taket! 
Senteret håpet at de i beste fall skulle kunne forsvare utbyggingskostnadene på nærmere 40 millioner. Nå kan de smile hele vegen til banken og innkassere fortjeneste etter bare tre måneder.
Salling har også måtte installere en personteller som gjør at de kunne begrense besøket til maks 750 personer samtidig - som var myndighetenes maksgrense.

Takområdet er på 2000 m2 og åpnet fredag 25. august 2017. Og på grunn av suksessen har Salling i Aarhus allerede begynt å planlegge utvidelser. Samtidig som de forbereder aktiviteter sammen med Aarhus Jazzfestival, ulike teater og musikkaktører.

Toppen av Aarhus

- Vi trenger mer plass her oppe for dette har vært en gedigen suksess. Salling Roof Top er blitt en publikums-hit. Og tidligere hadde vi de fleste kundene i de nederste etasjene på kjøpesenteret. Nå er det motsatt. De fleste vill helt opp til topps. Dermed har vi fått en fabelaktig effekt, forteller senterledelsen.
- Vi gleder oss stort over å ha en en ny attraksjon, sier Anne Hübner, markedssjef i Visit Aarhus.
- Fra tidligere har vi mange gode restauranter og også det populære utsiktspunktet på toppen av Aros.

Men ikke alt ble en like stor suksess på det nye taket av kjøpesenteret. De satte nemlig ut bikuber for å kunne produsere sin egen honning. Men da gjestene satte seg utendørs med søte drikkevarer ble det stemning også i bikuben... Dermed måtte bikubene fjernet. Nå har de i stedet planer om såkalt urban gardening, der de dyrker egne grønnsaker og bær i parken på toppen av senteret. 

Her kan du lese mer om Salling Roof Top .
Les mer: 10 ting å gjøre i Aarhus

Har du tips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no

See this content in the original post

Forsidefoto: Erik Valebrokk. Turen til Aarhus er i samarbeide med Visit Denmark og Visit Aarhus.