THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Avbestille en reise? Ikke før du har lest dette

Mange taper tusenvis av kroner på denne feilen

Avbestiller du på rett måte og til rett tid? Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Har du bestilt en reise som du tror du ikke kommer til å gjennomføre? Da er det selvsagt fristende å avbestille, først som sist. Men - dersom du gjøre dette på feil måte kan du komme til å tape pengene du har betalt. Og det finnes en måte å unngå dette.
Hovedregelen er denne: Vent til reisearrangøren/flyselskapet selv avlyser en reise. Her ser du hvorfor.

Les vilkårene - og fra gult til rødt

Mange bestiller både reise og reiseforsikring uten å lese vilkårene nøye. Dersom du ikke har lest dem før så måt du rett og slett sette av noen få minutter på å gjøre det nå. Det kan være store forskjeller og mange muligheter i å vite hva som dekkes, når det dekkes, og hvordan du skal gjøre det.
De fleste reiseforsikringsselskap dekker ikke avlyste reiser til «røde land» dersom reisen ble bestilt da landet allerede var rødt.
Dersom det var gult på bestillingstidspunktet, og ble rødt på et senere tidspunkt vil du få pengene tilbake dersom landet/reisemålet er rødt på reisetidspunktet.
Da kan du trygt la være å reise og allikevel få pengene tilbake via reiseforsikringen din.

Tid for avbestilling

Dersom du har en fullt refunderbar billett så kan du avbestille reisen og få pengene tilbake, uavhengig av når eller hvorfor du avbestiller reisen.
Dersom du har bestilt en ikke-refunderbar billett så er du avhengig av at flyselskapet avlyser turen for å få pengene tilbake (se mer om dette litt senere).
Med Norwegian: Dersom du har betalt med Norwegians Cashpoint får du ikke poengene tilbake dersom du selv avbestiller en reise.
For ved bruk av CashPoints for kjøp av reise, vil kun faktiske kostnader betalt i kroner bli erstattet ved avbestilling. Mens selve poengene ikke erstattes. Mange har - i stedet for å be om å få avbestilte/kansellerte reiser utbetalt i kontanter - heller tatt i mot CashPoints + 20 prosent. Poengene kan brukes til reiser, oppgradering, setereservasjon, fast-track, ekstra bagasje mm.

Avbestille en reise med SAS

Du kan avbestille reisen ved å bruke lenken i bestillingsbekreftelsen eller på nettsiden til SAS. Hvis du skal avbestille mer enn 24 timer etter bestilling, må du kontakte SAS Customer Service. Hvis du har rett til refusjon, vil den bli kreditert til kortet du brukte til å betale med. 
Hvis du bestiller på nettsiden til SAS , kan du få full refusjon innen 24 timer etter bestilling. Hvis du bestiller mindre enn 24 timer før avgang, kan du få refusjon opptil 12 timer før avreise.
Eurobonusreise: Du kan endre eller kansellere billettene opptil 24 timer før EuroBonus-reisen så lenge poengene dine fremdeles er gyldige. Merk at du ikke kan bruke poeng som er utløpt på nytt. Hvis du kansellerer mindre enn én virkedag før reisen, vil ikke poengene overføres tilbake til medlemmets EuroBonus-konto.
Internasjonale avgifter er refunderbare. (Gebyret for å endre en billett er på 150 kr per billett.

Når flyselskapet kansellerer

Når flyselskapet kansellerer en flyreise - eller gjør vesentlige endringer på flytidene - har du krav på pengene tilbake for hele flyreisen. Dette skal betales tilbake til deg innen 14 dager. De kan ikke kreve at penger du har betalt skal utbetales i bonuspoeng.

Tapt depositum på charterreisen

Dersom du har bestilt en charterreise, et cruise eller en reise med f.eks. Hurtigruten så vil du få et krav om å betale et depositum ved bestilling, og deretter resten av beløpet et visst antall dager før avreise (opptil 90 dager). Selv om du vet at reisen kommer til å bli avlyst så bør du betale inn hovedbeløpet ved forfall og heller vente til reisearrangøren avlyser reiser 14 dager før avreise. Da skal du ha alle pengene tilbake innen 14 dager. Dersom du dropper hovedforfallet vil du dessverre ha tapt depositumet selv om reisen blir avlyst på et senere tidspunkt.

Avbestillingsforsikring

Les vilkårene nøye. Mange avbestillingsforsikringer gjelder bare i de første 24 timene etter at reisen er bestilt.
I andre tilfeller gjelder den kun ved legeattest, og da til samme vilkår som en ordinær reiseforsikring som du har fra før (evt gjennom å ha betalt mer enn 50 prosent av reisen med et kredittkort).
Her er det med andre ord lett å bli lurt, ved at vilkårene til forsikringen er så spesielle at de ikke gjelder for din reise.

Legeattesten

Å være bekymret for at du blir smittet av covid-19 på reisemålet er dessverre i seg selv ikke en godkjent grunn til å få pengene tilbake ved en avbestilling, eller å få reisen dekket fra reiseforsikringsselskapet.
Et forsikringsselskap dekker reisen din dersom du har en legeattest som viser at du ikke kan reise grunnet en akutt oppstått sykdom. At du «bare» er i risikosonen for covid-19 holder ikke.

Buss og tog

For disse transportmidlene gjelder egne regler for de ulike billettklassene. De rimeligste billettene er ikke refunderbare med mindre transportøren kansellerer reisen. Les vilkårene nøye.

Hotellopphold

Mange hotell har gode avbestillingsordninger selv for de billigste hotellrommene. Vanligvis vil de billigste rommene ikke være refunderbare, men covid-19-situasjonen har endret dette. Sjekk vilkårene.

Ved konkurs

Dersom du har bestilt og betalt en reise og selskapet går konkurs før avreise så er det flere regler som inntrer.
Husk også hva som ikke kan redde pengene eller poengene dine.
°Reiseforsikringen gjelder ikke ved konkurs. Derfor er det lurt å være forsiktig med forhåndsbetaling til selskap som står i fare for å gå konkurs.
°Bonuspoeng og verdikort hos reiseselskapet eller flyselskapet går tapt.
°Pakkereiselovens garanti inntrer dersom det er snakk om en pakkereise (f.eks. fly og hotell i samme bestilling)
°Et kredittkortselskap skal betale deg pengene tilbake. Men du må først melde kravet til bostyret. Deretter- når du får beskjed om at det ikke er noe å hente, sender du kravet til kredittkortselskapet (ofte banken din)

See this content in the original post