THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Norsk cruiseskip får fullskala covid-19-lab til sjøs

Slik skal de få fart på cruisebransjen igjen

Viking Star i Bergen. Foto: Viking Ocean Cruises

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Cruiseskipet Viking Star, som seiler under norsk flagg, skal ut på et 136 døgn langt cruise neste år. Og når skipet kaster loss er det «ombygd» til et fullskala covid-19-laboratorium. Dette gjør de for å gjøre seilasen tryggere både for passasjerer og ansatte ombord.
Rederiet, som eies og drives av det norsk-amerikanske Viking Ocean Cruises, planlegger å sende skipet ut på en spektakulær jorda-rundt-seilas i 2021-2022.

Coronatrøbbel til sjøs

Og om bord skal det altså være et eget covid-19-test-laboratorium som skal brukes under hele seilasen. Viking Ocean Cruises ønsker for all del å unngå samme situasjon som Hurtigruten havnet i, da rederiet fikk smitte om bord og endte med å sende syke ansatte til sykehus i Tromsø med taxi.
Hendelsen skapte høye bølger og sterke reaksjoner over en stor del av verdens cruisenæring.
Viking Ocean Cruises har selv vært i koronatrøbbel. Det skjedde da det i begynnelsen av august i år ble avdekket at ett av mannskapet om bord på Viking Star, som lå i opplag i Ålesund, hadde fått påvist smitte. Hele mannskapet på 105 ble testet av norske helsearbeidere. Ingen av de testede var smittet, og senere ble det klart at også den første «smittede» allikevel ikke hadde covid-19.

Alle skal testes

Laboratoriet om bord skal etter planen teste alle 930 passasjerer og samtlige ansatte hver dag. Viking Star kommer etter planen til Oslo den 19. november, og da vil de demonstrere hvordan laboratoriet skal fungere.
Cruiset skal starte fra Fort Louderdale 24. desember neste år, og skal innom 56 havner i 27 ulike land.
Cruiset skal avsluttes i London. Men passasjerene har mulighet til å være med på et tredagers ekstracruise til skipets hjemby Bergen.

Viking Star-dramaet

Viking Star ble døpt i Bergen 17. mai 2015 av daværende ordfører Trude Drevland. Året tidligere hadde Drevland sammen med sin sønn, Inge Tangerås som da var havnesjef i Bergen, vært tilstede ved sjøsettingen i Venezia. De to ble hentet i privatjet, og hele regningen ble betalt av cruisekongen Torstein Hagen. Senere avdekket Bergens Tidende at Drevland forsøkte å påvirke næringsministeren til å endre regelverket til fordel for Hagens rederi. Hendelsen skapte betydelig oppmerksomhet i mediene og både Drevland og Tangerås ble politietterforsket etter Italiaturen. Siktelsen ble senere henlagt.
Drevland fullførte ordførerperioden, men den siste delen i ulønnet permisjon, mens Inge Tangerås i dag er daglig leder i Cruise Norway.
Du kan lese mer om saken her og her.

See this content in the original post