THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Boreal-skandalen: Dette sviktet da 41 skip ble sendt til land

Dramatisk liste avdekker alvorlig systemsvikt

Foto: Boreal

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Ferge- og hurtigbåtrederiet Boreal har brutt en rekke av Sjøfartsdirektoratets sikkerhetsbestemmelser og alt tyder nå på at det Hongkong-eide rederiet står bak en av de største reiselivsskandalene i Norge på mange år.
Borealkonsernet har de siste to årene vært eid av det Hongkong-baserte fondet Everbright Overseas Infrastructure Investment Fund.
I morgen kan en rekke reisende få store problemer med å komme seg på jobb fordi 41 ferger og hurtigbåter er rammet av skandalen.

Må ligge ved kai

Sjøfartsdirektoratet trakk i ettermiddag (16.12.20) tilbake sikkerhetsstyringssertifikatet til rederiet Boreal etter at flere alvorlige funn ble avdekket i en tilleggsrevisjon i dag. Dermed måtte både ferger og hurtigbåter ligge til kai, og tusenvis av reisende ble rammet. Sjøfartsdirektoratet lister opp en rekke alvorlige hendelser som ligger bak den dramatiske avgjørelsen:

  • at Boreal ved flere hendelser ikke hadde begjært skade/havaritilsyn slik at Sjøfartsdirektoratet kan vurdere om det er sikkert å seile. De har derved operert fartøyene uten gyldig sertifikat.

  • at Boreal ikke har utført risikovurdering etter at skaden/hendelsene hadde inntruffet

  • at rederiet ikke har internt fulgt opp og risikovurdert teknisk svikt i utstyr som ledet til hendelse

  • Boreal har ikke fulgt opp pålegg og forespørsler fra Sjøfartsdirektoratet

  • Boreal har ikke rapportert flere hendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyn

Når sikkerhetsstyringssertifikatet til et rederi trekkes tilbake betyr dette også at sikkerhetsstyringssertifikatene til rederiets fartøy blir ugyldig. Derfor måtte alle rederiets fartøy gå til kai. Det som omtales som sikkerhetsavvik er i realiten alvorlige sikkerhetsbrudd som gjør at de ikke har sannsynliggjort at liv og helse er ikke i fare, og at rederiet derfor ikke får drive passasjertransport for forholdene er bedret.
Rederiet har en historie tilbake til 1867.
Og her finner du en oversikt over hvilke ruter som er rammet.

Dette er unntakene

Direktoratet har åpnet for unntak fra dette når det er fare for liv og helse eller ved beredskapshensyn (ambulansetransport, brannutrykning m.m).
I følge Sjøfartsdirektoratet jobbes det nå med en oppfølging av saken i direktoratet og i rederiet. Dersom rederiet kommer opp med en plan, som aksepteres, for oppfølging av funnene/avik, vil en kunne få en tre måneders tillatelse for å utbedre avvik.
En akseptert plan vil da medføre normal drift.

Taust hos rederiet

Boreal er i ferd med å begå samme informasjontabbe som mange andre før dem. Ved ikke å svare på spørsmål fra media. De har kun sendt ut en pressemelding med minimal informasjon, og deretter har selskapets ledelse og informasjonsavdeling nektet å besvare hendelser fra media.

SISTE:
Klokka 23.00 onsdag kveld forteller Sjøfartsdirektoratet at de gir Boreal tillatelse til å seile som normalt fra torsdag 17. desember. Boreal må gjennomføre flere krav som direktoratet har pålagt dem for at seilingen kan starte opp.

See this content in the original post