THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Trondheim hylles for denne filmen om kortreist mat

Derfor bør du ta en tur hit i høst

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Trondheim fortsetter arbeidet med å bli Norges nye gylne matby.
Og nå har Visit Trondheim vunnet sølv i den europeiske filmkonkurransen «Food Film Menu 2020».
Samme film tok førsteplassen for beste kategorifilm tidligere i høst. Filmen «Home of Nordic Flavours» handler om folket, naturen og råvarene som gjør Trøndelag til en matregion i verdensklasse. Prisen for andreplassen ble utdelt i Kuopio, Finland sist fredag.

Fra filmen

Bransjeprisen deles ut av IGCAT (International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism) og European Region of Gastronomy Platform.
I august mottok filmen pris for Europas beste matfilm i kategorien «Regions of Gastronomy». Nå vant den altså andreplassen i samme konkurranse, denne gangen uavhengig av kategori.
– Selv andreplassen er jo som å vinne gullpalmen blant matfilmer, sier Lasse Berre, daglig leder og rådgiver i Berre Kommunikasjonsbyrå.

Trondheim-Trøndelag på kartet

Prisene skal bidra til å befeste posisjonen Trondheim-Trøndelag som matregion fortjener, både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.
– Dette vil forløse potensialet som ligger i matopplevelsene i vår region. Filmen har skapt internasjonal oppmerksomhet rundt Trondheim-Trøndelag, sier Tanja Holmen, reiselivsdirektør i Visit Trondheim i en pressemelding.

– Med dette blir vi en enda tydeligere destinasjon for nordmenn, som oppsøker vår region for de gode matopplevelsene. Dette er en posisjon som mange ønsker seg både i Norge og Skandinavia. At Trøndelag nå har fått denne posisjonen, er viktig både for regionen, matprodusentene og restaurantene, sier Berre.

Bilde fra filmen

Ny standard

Filmen skildrer miljøet i en for mange ukjent matdestinasjon.
– Restaurantbransjen vet at råvarer fra Trøndelag er eksklusivt også internasjonalt. Men vi har ikke vært så flinke til å fortelle at det er her råvarene kommer fra. Filmen handler om nærheten til disse råvarene, om kokker og en hel region som løfter hverandre opp. Nå lykkes vi med å formidle dette, også fordi vi har filmskapere som forteller historier av ypperste internasjonale kvalitet, sier Holmen.

Filmen er produsert av Berre Kommunikasjonsbyrå på bestilling fra Visit Trondheim. Prosjektet er finansiert av TrønderEnergi og Danske Bank.

See this content in the original post