THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slik blir du lurt når du betaler tips i restauranten

Derfor må du unngå denne tipsfella neste gang

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): La det være sagt med én gang: Å tipse i Norge er på ingen måte like utbredt som i utlandet. Alle avgifter og serveringskostnader er inkludert i prisen som står på menyen eller prislisten på restauranter og kafeer.

Ikke la deg lure

Men alt for mange av dem prøver å pådytte gjestene dårlig samvittighet, og en følelse av at du er gjerrig dersom du ikke betaler tips. Noen av dem er frekke nok til å forvente tips selv om du betaler før du har fått maten servert. Du kan med andre ord komme til å betale tips for mat og drikke som er langt under forventet kvalitet.
Du er absolutt ikke gjerrig fordi du ikke vil betale for mye for en vare du ennå ikke vet noe om.
Hvilke andre bransjer prøver å lure kundene til å betale mer enn prisen i prislistene?

Derfor skal du droppe tips

Mitt krystallklare råd: Dersom du betaler før du har fått varene servert - betal nøyaktig beløp, unngå tips.
Under koronasituasjonen er det mange serveringssteder som har måtte endre rutinene for bestilling og betaling.
Gjestene bestiller og betaler via en app som leser av qr-koden som er festet ved bordet. Ved første gangs servering er det ingen grunn til å betale ekstra i tips.
Dersom du er veldig fornøyd med førsteserveringen kan du eventuelt vurdere om du vil tips ved andre gangs servering. Men - ikke gjør det fordi du føler at du er gjerrig dersom du unnlater å betale tips. Du tipser bare dersom servicen eller kvaliteten på mat og drikke er langt bedre enn forventet.
Alle ansatte ved norske serveringssteder skal betales etter tarifflønn eller bedre. Ingen er avhengig av tips.

Ikke skattefritt

Mange tror at 100-lappen de betaler i tips går til servitøren (evt delt med kokken). Slik er det ikke. Av tips som betales med bankkort/app/vipps skal det betales skatt og arbeidsgiveravgift. Bare en liten del går til de ansatte. Dette er en ekstra grunn til at du bør tenke deg om en ekstra gang før du betaler tips.
Dersom du tror at alt du betaler går til dem du mener bør ha det, så ender du opp med å å bli lurt.

Når servicen er god

Veldig mange nordmenn er misfornøyd med servicen på norske restauranter. Årsaken til den lave servicegraden er flere:
°Mange ansatte er ufaglærte, og har samtidig sjefer som ikke gir dem god opplæring.
°Mange gjester betaler tips, som er en indirekte bekreftelse på at den varen og tjenesten som er levert er av god kvalitet.
°Mange utenlandske arbeidere er ukjent med hvilke kvalitetskrav som stilles i Norge. Og det blir misforhold mellom forventninger (gjerne fordi prisnivået er høyt) og leveransene.

Hvor mye skal du betale?

Dersom du er svært fornøyd med opplevelsen på restauranten er det selvsagt ikke noe i veien for at du betaler tips, selv om halvparten forsvinner i skatter og avgifter. Da er det en god tommelfingerregel å legge på 10 prosent på regningen, eventuelt å runde av oppover til nærmeste runde tall, dersom det ikke bare handler om noen småpenger. Dersom du velger å betale tipsen i kontanter skal den ansatte selv rapportere inn beløpet til beskatning.

Tips på hotellet

Ingen betaler tips når de betaler for hotellrommet. Men noen ønsker å tipse stuepiken for godt renhold og god service. I så fall vil det være enklest å legge igjen kontanter på senga/rommet, og samtidig skrive at dette er til stuepiken for god service. Min erfaring er at det er lurt å betale tidlig i et fleredagersopphold, for dermed å få ekstra god service under resten av oppholdet. Dersom du betaler kontant skal den ansatte selv oppgi beløpet til beskatning.

See this content in the original post