THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Julegavekrise - det kunne ikke blitt bedre enn dét

Dette er en gave for norsk reiseliv

Reiser kommer alltid frem i tide - når du gir dem bort som gaver. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Norske og internasjonale medier melder om tomme butikkhyller før jul. Det hele skal skyldes problemer med produksjon og frakt over hele verden.
– Det er ikke nok skip, ikke nok containere og enorme flaskehalser, sier Christian Flatum, direktøren for sjøfrakt hos DB Schenker til Dagens Næringsliv (krever innlogging).

På tide med endring

Det er gått over 20 måneder siden ogå Norge ble rammet av koronapandemien. Hver eneste uke siden den gang har det vært snakket om at vi må bruke denne tankevekkeren til å endre måte å leve på og være på. Dette innebærer lavere forbruk som hindrer oss i å nå klimamålene, både når det gjelder reiser og forbruk.
Knapt en eneste bedriftsleder, og i alle fall ingen toppledere som jeg kan komme på, har vært uenig. Fordi det er blitt tydeligere og tydeligere for hvert år: vi må gjøre noe, vi må gjøre noe nå, og den som må gjøre noe - det er oss selv.
Derfor er det godt nytt at ledelsen i forbruktbutikker som Nille biter negler og river seg i håret over at juleproduktene kanskje ikke kommer frem til Norge i tide.
Det kunne ikke vært bedre. For importjuggelet fra Kina er selve eksempelet på varer vi ikke trenger mer av i Norge.
Dersom dette er varer som aldri kommer frem til Norge er det rett og slett en god nyhet - for miljøet og klimaet.
Jeg nevner Nille som eksempel, fordi de bidrar i artikkelen i DN. og beklager seg over situasjonen
Jeg kunne nevnt mange andre. Men du skjønner hva jeg mener...

Bra for reiselivet

Den eneste død er som regel den andres brød. Så også med varer som ikke kommer frem til jul. For, i følge DB Schencker-direktøren er det er ingen tegn til at situasjonen på kort sikt blir forbedret. Snarere tvert om.
Det er en gyllen mulighet som reiselivet bør benytte seg av. Sammen med julegavekunder i hele Norge.
La dette være jula der vi virkelig tar et krafttak for å endre vaner, til det bedre.
Der vi kjøper opplevelser og kortreist håndverk i gave, ikke «importerte kinavarer» uten varig verdi enn negativ påvirkning på klimaet.

Ønskelista

Dette er gavene som garantert kommer frem til jul:

  • Ønsk deg heller en middag på et godt spisested i nærheten av der du bor.

  • Kjøp heller en konsertbillett, billett til en utstilling eller et annet arrangement.

  • Ønsk deg fotpleien eller hårpleien som du har drømt om så lenge.

  • Kjøp heller en massasjetime eller fysioterapi hos en kvalifisert leverandør.

  • Ønsk deg en reise til et sted i Norge.

  • Kjøp en hotellovernatting til en du er glad i. Kanskje du kan bli med på opplevelsen selv?

  • Ønsk deg et kurs, som padling, fridykking, kart & kompass, cocktail-making, ostesmaking etc.

  • Kjøp kvalitetshåndverk fra solide leverandører i ditt eget distrikt.

  • Ønsk deg medlemsskap i Den Norske Turistforening

  • Kjøp en overnatting på et fyr gjennom kystled.no

Jobben må de gjøre nå

Så er det helt sikkert aktører innen reiseliv som tror at ting gjør seg selv. At de ikke har tid, eller egentlig ikke tror at det nytter.
Til dem er bare å si: lykke til med å sende kunder og gjester rett i fanget på konkurrentene dine.
For etter gjenåpningen etter koronapandemien har ikke reiselivet eksplodert i omfang, slik enkelte aktører prøver å fremstille det som. Joda, vi er absolutt på vei tilbake.
Men vi må innstille oss til et reiseliv med korona, ikke etter korona. Derfor må man jobbe mer bevisst, mer målrettet og med langsiktighet også når det gjelder det kortsiktige.
Og nå er det alvor.
Festtaler om bærekraft og omstillingsevne handler ikke om alle de andre eller om noe vi kan starte med om noen år.
Vi har fått en unik anledning til endring.
Og det handler om å bruke anledningen klokt - slik at det blir en god jul.

See this content in the original post