THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Få dobbelt igjen på reiseforsikringen

Smart tips som nesten ingen kjenner

Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

Du har hørt det mange ganger: Du må ikke reise et eneste sted uten reiseforsikring. Men som om ikke det er nok.

Men er du klar over at det kan være smart med to ulike reiseforsikringer? Det er nemlig ikke sikkert at den ene forsikringen din er nok når skaden først inntreffer.

Rekordserstatning

I 2020 ble det meldt ca. 523 000 reiseskader til forsikringsselskapene, fordelt på rundt tre millioner forsikringer, i følge tall fra Finans Norge. Dette er en økning fra 350 000 saker året før. Anslått erstatningsutbetaling for året var rundt 2,3 milliarder kroner. 56 prosent av erstatningstilfellene skyldes avbestillinger grunnet coronapandemien.
Men både i fjor sommer og denne sommeren har det vært stor reiseaktivitet i Norge. Og nordmenn har også begynt å reise til utlandet igjen.
Og da er det smart å ha ordnet forsikringen før du reiser. Og vit at det kan være smart med to reiseforsikringer.

Over grensen

Årsaken til at du bør ha to forsikringer er denne: Tapet ditt kan være større enn det den ene forsikringsavtalen dekker. Da kan du fordele erstatningskravet på to eller flere avtaler. En reiseforsikring har et tak på erstatning ved forsinket bagasje. Dette kan på eksempelvis 5000 kroner.
Det betyr at man kan kjøpe nødvendig klær/sko/utstyr for inntil 5000 kroner dersom bagasjen ikke kommer frem til bestemmelsesstedet.
Men, det er ikke sikkert at dette er tilstrekkelig for hele ferien. Nå kommer din forsikringsavtale nummer to til nytte. Og det trenger ikke være en avtale du betaler for.

Foto: Odd Roar Lange

Husk dette

Betaler du minst halve reisen med kredittkort så er det ofte en gratis reiseforsikring inkludert.
I de fleste tilfeller betaler man flyreise og hotellopphold med kortet og da har man en ekstra reiseforsikring på plass.
Dersom du trenger å kjøpe klær/sko og utstyr for 10 000 kroner så tar du de første 5 000 på «hovedforsikringen» og de neste 5 000 på kredittkortets reiseforsikring.

Dermed får du dobbel utbetaling helt lovlig.

Husk at du ikke kan kreve samme gjenstand dekket to ganger, så det er smart å lage en god og oversiktelig liste.

Og husk å ta vare på alle kvitteringer.

- Hovedregelen er at man ikke kan få erstattet mer enn sitt økonomiske tap. Så når det er snakk om utgiftserstatning så får man ikke dobbelt opp. Men hvis det er erstatning i form av en ren kompensasjon (uavhengig av konkret økonomisk tap), så kan man i prinsippet få dobbelt opp, sier Torbjørn Brandeggen, senior kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring og forklarer:

Kostbart: Det er ikke alltid at den ordinære reiseforsikringen strekker til. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector

- Et eksempel kan være at man ved forsinket bagasje-dekning har utformet dette som en utgiftserstatning der man får erstatning iht nødvendige innkjøp.
Andre kan ha formulert vilkårene slik at dekningen er en ren kompensasjon, uavhengig av hvor lite eller mye man har kjøpt av klær/toalettsaker.
Ved sistnevnte kan man hente ut denne kompensasjonen i tillegg til det som erstattes under den første forsikringen.

Flyselskapets plikt

Vær også klar over at flyselskapet har en erstatningsordning du kan benytte dersom bagasjen din er forsinket. Meld fra til flyselskapet om forsinket bagasje før du forlaget flyplassen.
Du får da tildelt en Property Irregularity Report (PIR) med et unikt referansenummer.

Dersom bagasjen er forsinket med mer enn 24 timer, og du er nødt til å kjøpe toalettartikler eller andre nødvendige gjenstander du har pakket i bagasjen, så vil flyselskapet vanligvis gi deg kompensasjon for disse utgiftene.

Men - bare innen det som omtales som «rimelighetens grenser».
Den eksakte definisjonen av hva som er rimelig avhenger av hver enkelt situasjon samt reisens formål og lengde.
Det samme gjelder dersom du må leie utstyr fordi ditt eget er forsinket.
Når det gjelder SAS og Norwegian så anser de 75 EUR/person per dag som et rimelig beløp ved forsinket bagasje. Husk at det er ditt eget ansvar å begrense utgiftene.

Husk å sende inn kravet

Du må prøve å minske tapet, og du bør begrense utgiftene dine til det de omtaler som rimelige behovsvarer. Kompensasjon for ekstra utgifter er alltid basert på akseptabel dokumentasjon, så husk å ta vare på alle kvitteringer. Du må kunne bevise omfanget av tapet ditt.

Dersom bagasjen din forblir tapt, vil enhver kompensasjon flyselskapet allerede har betalt bli trukket fra den endelige regningen.

For å kunne få kompensasjon for nødvendige gjenstander, må du registrere et krav hos flyselskapet innen 21 dager etter at bagasjen ble gjort tilgjengelig for deg.

Men husk at dersom bagasjen er forsinket på hjemreisen, legger flyselskapene til grunn at du har tilgang til de tingene du trenger hjemme. I slike tilfeller vil utgifter for nødvendige gjenstander ikke dekkes av flyselskapet.

See this content in the original post