THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Norwegian vil tette smart billett-smutthull

Her sparte mange tusenlapper

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): I jakten på å skaffe seg billige flybilletter er det mange som finne kreative løsninger. Bar for den reisende, ikke så populært hos flyselskapene.

For dem som er svært reisevante og kjent med bestillings, endings-, og avbestillingsvilkår har smutthullet være godt kjent. Men denne gangen er det Norwegian som er blitt kjent med det de mener er en uønsket mulighet i sine billettsystem. Og nå tettes det.

Tusenlapper i lufta

Det var TV2 som først fortalte om muligheten til å spare opp mot 1500 kroner per billett på en reise fra Oslo til Bergen på lille julaften. For en familie på fire med voksenbillett ville besparelsen vært på flere tusen kroner.

Lillejulaften koster det nemlig 2199 kroner for den billigste Flex-billetten, mens den dyreste koster 2799 kroner.

Ved å kjøpe en Flex-billett for samme rute 4. januar og deretter benyttes seg av muligheten til å endre reisen gratis til lille julaften, kunne man spare mellom 1100 kroner og 1500 kroner. Da kostet nemlig en Flex-billett «bare» 1099 kroner.

Dette gjør TV2

Kommunikasjonsdirektør Andreas Hjørnholm i Norwegian sier til TV 2 at smutthullet ikke har vært et problem for selskapet.
– Dette er ikke noe vi opplever blir misbrukt. Vi er i ferd med å oppdatere våre billettsystemer som betyr at dette ikke vil være mulig i fremtiden.
Han sier Norwegian ønsker å forhindre denne typen misbruk, selv om det ikke er noe selskapet opplever i dag.

Ditt tips

Kjenner du til gode og smarte muligheter til å få tak i billige flybilletter? Send gjerne en mail til orl@thetravelinspector.no

Alle tips behandles anonymt.

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.