THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

God tur til Eurotopia

Dette må du gjøre før du pakker og drar i sommer

Flytur til besvær. Mange nordmenn kommer til å få trøbbel i sommer. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Turistene er igjen klare for Europa. Men er Europa klar for turistene? Det ser dessverre ikke slik ut. Fra alle hjørner, og fra hjertet av kontinentet strømmer kaos- og kriserapportene inn. Flyselskapene har solgt hundretusener av reiser som de ha visst at de ikke kunne håndtere på skikkelig vis. Varselet om en forventet trøbbelsommer kom allerede for flere uker siden. Men nordmenn lot seg ikke skremme.

Når uhellet rammer

«Det kunne da aldri komme til å ramme meg? Det pleier alltid å gå bra», tenkte svært mange. Og brukte ventetida frem til ferien til alt annet enn å legge en «plan B» for ferien. Jeg kommer tilbake til hva en slik plan skal inneholde. For, til deg som ennå ikke har startet utenlandsreisen: Ikke tro at alle problemer bare rammer de andre denne sommeren.

Det er trøbbel i vente

Det er rett og slett blitt utopi å tro at alt kommer til å gå på skinner dersom du skal feriere i Europa i sommer.

Aller først, dét som ingen kan gjøre noe med på kort sikt: været.

De første hetebølgene har allerede skapt trøbbel, og det kommer flere. 35 grader og oppover er mer enn varmt nok for de fleste. Og når 40-tallet passeres er det hotellrommets aircondition som redder dagen.

Og når vi først har snakket om skinner. Det er ikke bare på flyplasser og i lufta at det er trøbbel om dagen. Også mange som har valgt skinnegående ferie gjennom Europa melder om trøbbel med setebestillinger, vrange betalingsløsninger og konduktører og stappfulle togsett. Og problemene har tiltatt dag for dag.

Dårlig forberedt

Men foreløpig er det ingenting som kan måle seg med flyselskapene og flyplassenes rekordproblemer. For hver dag tikker det inn meldinger om kanselleringer og forsinkelser. Og i takt med disse øker etterlysningene etter bedre kundeservice og bedre oversikt og informasjon om passasjerenes rettigheter. Både flyselskap og bakkeservice-selskap samt flyplasseiere ser ut til å være overrasket over at turistene

Og det er her Plan B kommer inn i bildet.

Skal du reise på ferie i Europa i sommer så krever det at du r avreise har god oversikt over hva som kan skje, og hvordan du skal håndtere endringer. Dermed er du mye bedre rustet til å håndtere problemer.

Følg denne lista

  • Sørg for at alle reisende i gruppa har reiseforsikring. Les nøye gjennom forsikringsvilkårene. Print dem gjerne ut og ta med med deg på reisen.

  • Sørg for at alle billetter er registrert hos flyselskapet slik at de får varslet deg ved endring

  • Kjøpt eventuelt nye billetter med annet selskap dersom det er stor risiko for at de du skal reise med kan rammes av streik. Kjøper du refunderbare billetter så er det risikofritt.

  • Oppgradere hotellopphold og leiebilavtaler til refunderbare bestillinger.

  • Pakk alltid med ekstra håndbagasje slik at du klarer deg minst 3-4 dager med forsinket innsjekket bagasje.

  • Les deg opp på dine rettigheter ved forsinkelser og kanselleringer.

  • Vær forberedt på at du må klare deg på egen hånd dersom trøbbel oppstår. Det er lite sannsynlig at du får hjelp fra kundeservice eller help-desken på flyplassen.

  • Ta vare på alle kvitteringer slik at du kan få utgifter refundert senere.

  • Ta alltid med egen mat og en flaske til å fylle med vann på flyplassen. Ta også med lader og ekstrabatteri til telefon/nettbrett.

  • Ha alltid kopi av pass/id-kort/billetter/bekreftelser sendt på epost til deg selv. Dette kan du printe ut ved behov dersom originale dokumenter blir borte på reisen.

  • Lagre alle viktige telefonnumre på telefonen før reisen starter.

Vær alltid forberedt på at når ting kan gå galt på reisen så gjør de gjerne dét.

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.

Odd Roar er også ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media