THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Benytter du deg av hotellets ukjente service?

Dette bør du vite foran ditt neste hotellbesøk

Spør dem om hjelp. Gjerne i god tid før du trenger den. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Hvis jeg spør deg hva du setter mest pris på når du bor på hotell. Hva svarer du da? At rommet er rent og ryddig? En god dyne og pute som ikke er utslitt? Gode muligheter til frisk luft? Eller kanskje, dobbelt sett håndklær og at det er varmekabler i gulvet på badet?

Alt dette er viktige og gode ting. Det kan bidra til å gjøre hotelloppholdet mye bedre. Og fraværet av slike ting kan bidra til å trekke helheten ned.

Visste du dette?

Men det er én ting som mange ikke er klar over. Og det er at du kan få de ansatte i hotellresepsjonen til å hjelpe deg med billetter til idrettsarrangement og konserter, bordreservasjoner, transport og mye annet.Jo bedre hotell, jo større er muligheten til at de kan løse de virkelig store flokene. Men selv små og enkle hotell kan bidra, hvis de ansatte har fokus på godt vertskap.

Foto: Odd Roar Lange

Conciergetjenester

Du har kanskje hørt om conciergetjenester eller -service. Det handler om en hotellansatt som er på plass for å gjøre oppholdet bedre for deg.Conciergeservice på hotell er en dedikert tjeneste som tilbys gjestene for å sikre en mer komfortabel og minneverdig opplevelse under oppholdet. Hovedansvaret til conciergen er å tilby personlig assistanse og hjelp til gjestene.

Her er noen vanlige oppgaver som en conciergeservice på hotell utfører:

Reservasjoner og billettbestillinger: Conciergen kan hjelpe gjestene med å bestille bord på restauranter, teaterbilletter, konsertbilletter, og lignende arrangementer.

Transport: Conciergen kan hjelpe med å ordne transport til og fra flyplassen, bestille drosjer eller privat sjåfører, eller gi informasjon om offentlig transportmuligheter.

Turistinformasjon: Conciergen kan gi informasjon om lokale attraksjoner, severdigheter, aktiviteter, og hjelpe gjestene med å planlegge sine daglige utflukter.

Anbefalinger: Conciergen kan gi anbefalinger for restauranter, barer, shoppingsteder og andre lokale steder basert på gjestenes preferanser.

Bagasjeassistanse: Conciergen kan hjelpe med å lagre bagasje før innsjekking eller etter utsjekking og bistå med bagasjetransport til og fra rommet.

Spesielle forespørsler: Gjester kan henvende seg til conciergen med spesielle forespørsler som for eksempel å organisere overraskelser, levere blomster, eller ordne spesielle oppsett på rommet.

Helse og velvære: Conciergen kan hjelpe gjestene med å finne helse- og velværefasiliteter som treningssentre, spa, eller legekontorer.

Teknisk hjelp: Conciergen kan bistå med tekniske spørsmål, som for eksempel hjelp med internett-tilkobling, bruk av hotellens elektroniske systemer, og lignende.

Innsjekk og utsjekk: Noen ganger kan conciergen håndtere innsjekk og utsjekk for gjestene, slik at de kan spare tid.

Andre tjenester: Concierger på luksushoteller kan tilby enda mer eksklusive tjenester som å skaffe sjeldne gjenstander, organisere private turer eller hendelser, og mye mer.

Conciergeservice på hotell er der for å hjelpe deg med å gjøre oppholdet så problemfritt og hyggelig som mulig, og de er ofte svært kunnskapsrike om området og lokale ressurser. Så benytt deg gjerne av dem.

Tips for tips

Et fullverdig conciergetjeneste finner du først og fremst på et femstjerners hotell. Men det finnes en rekke hotell som har deler av tjenesten tilgjengelig for sine gjester. Jo tidligere du spør dem om hjelp, jo større er muligheten for å hjelpe deg. Meld gjerne fra til hotellet noen dager før du ankommer. Men, det kan ogå være behov og ønsker som dukker opp på kort varsel. Da kan du benytte deg av det som for mange er hotellets ukjente service.PS: Husk å ha noe kontanter klar for å betale for tjenenten. Selv om det er gratis så er tips alltid kjærkomment.

See this content in the original post

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.

Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

See this content in the original post