THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Derfor er (nesten) alle flyene hvite

Trodde du at hvitmalingen på flyene er tilfeldig?

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Du har sikkert sett det, men kanskje ikke tenkt så mye over det. De fleste passasjerflyene er malt med hvit maling. Og det er selvsagt ikke tilfeldig.
Et fly har vanligvis 237 og 544 kg med maling, forteller en talsmann for flyfabrikken Boeing til avisen Telegraph.
Vekt er selvsagt viktig for flyselskapene, all de tid økt vekt betyr økt drivstofforbruk. Drøyt 500 kilo tilsvarer vekten for 8 personer.
I tillegg koster jo selve malingen penger.  The paint itself costs money too, and repainting an aircraft uses a lot of it.

Dette koster det å male flyet

The Telegraph Travel har fått selskapet til å fortelle dette om malingsforbruket per fly:
454 liter går med til et 747
341 liter går med til et 767
416 liter går med til et 777
Å male et fly koster mellom 275 000 og 1,1 millioner kroner.
Det har også vist seg å være vanskeligere å selge et fly som er malt i annen farge enn hvit når det skal ut på bruktmarkedet etter en tids bruk.

Hvitt SAS-fly venter på avgang fra Oslo lufthavn Gardermoen.               Foto: Odd Roar Lange

Fargeløs snute

Den aller viktigste grunnen til at flyet males i hvit - eller i det minste lys farge - er at de øker refleksjonen fra sola, og minsker oppheting inne i flyet når det står på bakken. Det er jo hyggelig - for oss passasjerer og de som jobber om bord.

Flydeler som laget av plast- og komposittmaterialer som karbonfiber og glassfiber trenger mest beskyttelse mot solens varme. Derfor er deler som snutedelen av flyet, hvor flyradaren er plassert, og kontrollflatene, som er laget av komposittmaterialer, ofte malt hvite eller lysgrå, forteller professor John Hansman til Business Insider
En liten sjekk på ulike flyselskapers nettsider viser at det er en god del unntak fra akkurat dette.

Leter etter feil

Den hvite fargen på flykroppen gjør det lettere å oppdage sprekker, oljelekkasjer og skader på flyet.
Og en litt mer dyster årsak: Dersom flyet styrter så vil det vanligvis være lettere å oppdage flyvraket fra lufta.
En amerikansk studie viser også at fly i mørke farger oftere enn hvite/lyse fly er involvert i kollisjoner med fugler. Fly med mørke farger er vanskeligere å se mot horisonten.
Men hvorfor lar man ikke like gjerne være å male å flyene?
Årsaken er at fargen selvsagt er viktig for flyselskapets visuelle uttrykk. Men malingen sørger også for mindre slitasje på selve flyet.
Og om du lurte: Fargen på flyet - eller mangel på farge - spiller ingen rolle når det gjelder ulykkesrisikoen. 

Les også: Dette er de styggeste flyene jeg har fløyet med

See this content in the original post