THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Hurtigruten stuper på omdømmebarometer

Nå straffes de for den dårlige koronahåndteringen

Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Hurtigruten rammes beinhardt på Norsk Kundebarometer 2021. Det er Dagens Næringsliv som offentliggjør resultatet for hvilke bedrifter nordmenn har tillit til (krever innlogging). Og nå straffes Hurtigruten voldsomt etter koronaskandalen med MS Roald Amundsen i fjor.

Ikke overrasket

Prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI, Pål Silseth, er ikke overrasket og sier dette til DN:

– Måten ledelsen håndterte smitteutbruddet på MS Roald Amundsen i fjor var et klart tillitsbrudd. Det har ført til en knekk i kundeforholdet med en nedgang på fire til fem poeng i tilfredshet og lojalitet. Hvis man sammenligner Hurtigruten med rederiet Color Line har sistnevnte selskap derimot fått en oppgang på like mange poeng. Det viser at Hurtigruten relativt har fått et voldsomt fall hos kundene, sier Silseth.

Rune Thomas Ege, fungerende kommunikasjonssjef i Hurtigruten Group, sier dette til Thetravelinspector.no:

– I store og viktige markeder har vi gått frem på kundetilfredshet, og økt forspranget til konkurrenter. At denne norske undersøkelsen viser en tilbakegang i det norske markedet, tar vi til etterretning. Selv om vi lander foran de fleste selskapene som driver med reiseliv, overnatting og transport, er ikke midt på treet godt nok for oss. Så her vil vi komme sterkere tilbake.
Smitteutbruddet i fjor fikk massiv oppmerksomhet i norsk media, men det har ikke hatt noen negativ effekt på bestillinger, belegg eller reiselyst hverken på kort eller lang sikt. For 2022 ligger vi allerede langt foran tidligere år, og det strømmer inn nye bestillinger både til ekspedisjonscruise og rutetrafikken langs norskekysten, avslutter Ege.
Smitteskandalen fikk også omfattende medieomtale i utlandet. Og i denne kommentaren mente jeg at sjefen for Hurtigruten bør gå av.

Best og dårligst

Finn.no topper lista med 84,6 poeng mens teleselskapet Telia (TV) havner nederst med 58,9 av 100 poeng.
I fjorårets undersøkelse havnet Hurtigruten på en delt 14. plass, med 79,5 av 100 poeng. Nå har de falt 38 plasser og mister 4,3 poeng. Hurtigruten er dermed selskapet med det største fallet siden i fjor og ender på en 52. plass.

Et utvalg andre plasseringer

2. Flytoget
5. NAF
6. Sporvegen T-bane
17. Colorline
33. SAS
42. Choice
55. Norway Bussekpress
64. Fjord1
71. Widerøe
81. Thon Hotels
97. Norwegian
99. Scandic
104. Buss (grønne regionbusser)
108. Buss (røde bybusser)
124. Vy Ekspressbusser
126. Vy Tog
(Kilde: Norsk Kundebarometer/Dagens Næringsliv)

See this content in the original post