THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

7 ting du aldri skal si i hotellresepsjonen

Noen tror dette er smart - det er det ikke

God oppførsel, et smil og en hyggelig kommentar. Det slår aldri feil når du sjekker inn på hotellet.
Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Noen tror det går an å legge igjen folkeskikk og god oppførsel når de er på reise. Det er ingen god idé. Du får ikke ekstraservice uten at du fortjener det. Her er hotellresepsjonistenes egne liste over ting du ikke bør si.

° Vet dere ikke hvem jeg er?

Dersom resepsjonisten visste hvem du er så trenger du ikke spørre. Er du stamgjest så er det lurt å bruke ditt bonuskort. Dette viser at du er en kjærkommen gjenganger, og det ender ofte med en oppgradering.

Det må da kunne gå an å jobbe litt fortere?

Å jobbe i hotellresepsjonen er en hektisk jobb. Og noen ganger skal både gjester på inn- og utsjekk betjenes samtidig som telefonen ringer. De skjønner at du er utålmodig, og det er absolutt lov å spørre dem foran deg i køen om priroitert plass dersom du skal rekke et fly eller lignende.

° De må da kunne fikse en taxi til meg?

Hotellene bestiller gjerne en taxi for deg. Da får du et referansenummer som viser hvem som skal hente deg. Og, det er hyggeligere å bestille en taxi for deg dersom du spør på en hyggelig måte. Noen ganger kan det være fristende å hoppe inn i en annen tilfeldig taxi utenfor hotellet selv om du har bestilt en taxi via resepsjonen. Dersom du gjør det så si i alle fall fra til din sjåfør slik at den andre taxien kan kanselleres og fristilles.

° Det må da kunne gå an å ta utsjekken litt raskere?

Det er godt mulig, men det beste trikset (dersom du vet at du får det travelt om morgene) er å betale kvelden før du skal sjekke ut. Da får du betalt og sett gjennom eventuelle bilag slik at det ikke er noen feil. Pass selvsagt på at du ikke tar noe ut av minibaren etter at du har gjort opp regningen. Du kan bruke hotellenes tilbud om utsjekk via hotellets app. En kjapp og smart måte.

° Det må da kunne gå an å få et bedre rom enn dette?

Ikke alltid, men noen ganger er det mulig. Særlig hvis du oppfører deg hyggelig. Og har du vært på hotellet tidligere og fått en god opplevelse, så er det lov å si det ved innsjekkingen. God oppførsel lønner seg alltid, og det kan ende med oppgradert rom.

° Jeg må da kunne beholde rommet frem til flyet mitt går - kl 15.00?

Husk å si i fra når du sjekker inn, at du veldig gjerne skulle hatt rommet litt lengre. Det pleier svært ofte å gå i orden. I alle fall hvis dere ikke er i et reisefølge på i alt 30 enkeltrom… Dersom hotellet kan planlegge din utsjekk så går det ofte veldig bra å få beholde rommet litt lengre. 

° Jeg har bestilt rom gjennom hotels.com (eller annen ekstern bookingside). Dere må da kunne fikse et rom til meg selv om dere ikke finner bestillingen i datasystemet deres?

Dersom du har bestilt via en ekstern søkeside så er det dette selskapet du har et kundeforhold til.  Mange hotell prøver allikevel å hjelpe, men du må regne med å måtte betale på nytt og heller ta en klagesak med selskapet du bestilte hos etterpå. Bruk alltid kredittkort, ikke debetkort. 

Det aller beste, og helt uslåelige tipset for deg som vil ha et godt hotellopphold: Vær høflig, vær hyggelig, og vis at du er en trivelig gjest.

Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no

See this content in the original post