THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Nå skal dette flyet resirkules

Se hva de skal gjøre med baren om bord

Med denne baren i stua kunne du garantert imponert vennene dine.

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): – Flyselskapet Emirates har signert kontrakt med Falcon Aircraft Recycling som har base i De forente arabiske emirater (FAE). Dette initiativet skal redusere miljøpåvirkningen kraftig når den aller første A380-en som Emirates fikk levert nå er pensjonert og skal dekonstrueres. Målet ER å drastisk redusere det som blir kassert fra flyet. 

 Gjenbruk

Hele den omfattende prosessen ved å resirkulere og gjenbruke materialer vil i sin helhet foregå i FAE, flyselskapets hjemmebase, noe som i seg selv vil bidra til å redusere miljøpåvirkningen. 

Det er en økende trend at fly som pensjoneres og settes på bakken for godt, blir flydd til avsidesliggende steder hvor deler som kan brukes igjen blir demontert, men hvor de deretter blir stående.
Noen av dem er bygd om til hotell eller airbnb-leiligheter
Tradisjonelle prosjekter for å resirkulere fokuserer på å gjenbruke bare verdifulle komponenter, noe som fører til at store deler av flyet og materialene blir kassert eller forlatt til å bare forfalle. Det er også en del fly-deler som kan være vanskelig å resirkulere eller kaste. For eksempel brannhemmende tekstiler og kompositt-materialer.

A6-EDA, den første A380 som ble levert til Emirates, ble tatt ut av tjeneste etter sin siste kommersielle flyvning og tatt til flyselskapets Engineering Centre.

Veldedighet

 -Vi er glade for vårt partnerskap med Falcon Aircraft Recycling på dette enestående prosjektet. Gjennom dette initiativet kan våre kunder og fans ta hjem en del av luftfarts-historien, på samme tid som vi unngår å kaste verdifulle materialer. I tillegg støtter det veldedighets-initiativet vår Emirates Airline Foundation. Dette er en elegant og passende pensjonist-løsning for dette ikoniske flyet og vårt flaggskip, sier Tim Clark, president i Emirates airline i en pressemelding.

 Rekordstort prosjekt

-Dette er det mest ambisiøse prosjektet vårt så langt, og det er første gang dekonstruksjon av en A380 skjer utenfor Europa. Omtrent 190 tonn med ulike metaller, plast, karbonfiber-kompositter og andre materialer vil bli fjernet fra flyet og sendt videre for resirkulering eller gjenbruk via vårt oppsirkulerings-program Wings Craft, sier Andrew Tonks, direktør i Falcon Aircraft Recycling.
-Dette programmet vil fullt og helt bli levert i De forente arabiske emirater, og sikre at det aller meste av flyet vil få et nytt liv. Teamene våre jobber nå med å ta flyet fra hverandre, samt konseptet for den første leveransen av unike oppsirkulerte produkter. Vi ser frem til å avsløre mer informasjon rundt produktene snart.

 Første A-380 

A6-EDA, den første A380 som ble levert til Emirates, ble tatt ut av tjeneste etter sin siste kommersielle flyvning og tatt til flyselskapets Engineering Centre. Der ble motorer, landingsutstyr og andre styringskomponenter demontert av Emirates egne ingeniører. Flyet ble deretter avregistrert og overlevert til Falcon Aircraft Recycling som begynte prosessen med å demontere flyet.

 Wings Craft, også et selskap basert i FAE, spesialiserer seg på å produsere møbler og produkter fra materialer hentet fra fly. De jobber sammen med Falcon Aircraft Recycling for å designe og produsere unike samleobjekter og produkter fra materialene og delene som blir tatt ut av flyet. Disse blir lansert i faser de neste månedene. En del av overskuddet fra salget vil gå til Emirates Airline Foundation.

Emirates første A380 som tidligere fløy under A6-EDA ble pensjonert etter endt tjeneste.

Her er noen av høydepunktene fra dette flyets karriere:

  • Levert fra Airbus’ lokasjon i Hamburg 28. juli 2008

  • Første kommersielle flyvning gikk fra Dubai til New York JFK, 1. august 2008

  • Siste kommersielle flyvning ble Singapore til Dubai, 8. mars 2020

  • Totalt antall flyvninger: 6319

  • Antall flyplasser den har besøkt: 62

See this content in the original post