THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Norwegian sendte sms - nå må de ut med 10 000 kroner

Hva stod egentlig på sms-en som ble sendt ?

Norwegian gikk på en sms-smell. Dermed må de punge ut til passasjerene. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): Flypassasjerene krevde erstatning etter at Norwegian endret avreisetidspunktet - fordi de mente at de aldri ble varslet. Norwegian avviste klagen, men flypassasjerene anket avslaget. Til slutt endte saken på Transportklagenemnda sitt bord. Og det ble kostbart for Norwegian.

SMS til besvær

De to personene skulle reise med Norwegian fra Oslo til Madrid den 20. oktober i fjor. Men da de an ankom Oslo Lufthavn, fikk de ikke sjekket inn og ble derfor bedt om å kontakte skranken.
Der fikk de opplyst at flyet var innstilt og at de to skulle ha fått beskjed om dette allerede i slutten av august - to måneder tidlig.
De to reisende bestrider at de i det hele tatt har fått noen melding om dette før de kom på flyplassen avreisedagen.
Og i klagen, som når er behandlet av Transportklagenemnda, har passasjeren vedlagt en skjermdump fra mobilen som mener viser at det ikke er mottatt noen SMS fra Norwegian siden den 14. mai 2019, i forbindelse med en annen reise.
Klagerne opplyser at det var først da de tok kontakt med Norwegian på flyplassen at de fikk SMS om ruteendringen.
Endret rutetid var samme dag kl. 06.10, og flyet hadde derfor allerede gått da beskjeden ble mottatt.

Ny reise - sen ankomst

Transportklagenemnda ba Norwegian legge frem informasjon om hva som stod i SMS de hevdet å ha sendt.
Norwegian la frem dokumentasjon som skal vise at det ble sendt en SMS til klager den 30. august 2019, men det fremgår ikke hva som skal være innholdet i tekstmeldingen. Dét skulle vise seg å koste selskapet dyrt.

De to fikk imidlertid nye billetter og ble omrutet av Norwegian fra Oslo via København til Madrid, med ankomst like over midnatt samme dag som reisen skulle ha blitt gjennomført opprinnelig.
Klagene krever derfor standarderstatning for forsinkelse for to personer på 400 euro, til sammen 800 euro, og refusjon av utgifter til mat pålydende 800 kroner.
Norwegian mener på sin side at de foretok en ruteendring av klagers flyvning den 30. august 2019 og sendte ut en SMS samme dag kl. 11.13. Den skal ha blitt sendt til telefonnummeret som var oppgitt ved bestilling, samt e-post til oppgitt e-postadresse.
Norwegian la i sitt tilsvar frem en oversikt som viser at de hadde sendt en SMS til klager denne dagen.
Men Norwegian har, til tross for etterspørsel fra Transportklagenemnda, ikke ikke lagt frem selv om denne dokumentasjonen er etterspurt i saken. Norwegian anførte også at dersom ruteendringen ikke passet klager, måtte vedkommende selv ta kontakt for omruting eller refusjon av billetten. Selskapet avviste å betale både standarderstatning og refusjon av utgifter til mat avvises, da klager ikke møtte opp på flyvningen 20. oktober 2019.

Dette mener transportklagenemnda

«Det er fremlagt en sms fra flyselskapet som er sendt 20. oktober 2019, altså på selve avreisedagen, der det fremgår at flytiden er endret. Norwegian har ikke kommentert dette, heller ikke etter oppfordring fra sekretariatet. Nemnda mener at klager i dette tilfellet har sannsynliggjort at det ikke ble gitt tilstrekkelig informasjon om ruteendringen. Klager har derfor krav på standarderstatning.
Transportklagenemnda anbefaler at flyselskapet betaler standarderstatning til klager med 400 euro per person.» Nemnda sier ingenting om utgiftene til mat under forsinkelsen.
Men Norwegian må ut med i alt 9628 kroner.

Du kan lese hele saken her.

See this content in the original post