THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Slik skal NSB og Fjord1 satse på reiseliv i Norge

Dette vil du oppleve neste sommer

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): NSB og Fjord1 går sammen og vil etablere et felles nasjonalt reiselivsselskap fra 2019.
Som to ledende innen transport på land og sjø skal selskapene ta sentral posisjon innenfor reiseliv i Norge. Målet med reiselivsselskapet er å tilby miljøvennlige reiselivspakker over hele Norge, utvikle nye turistdestinasjoner og bidra til helårsturisme, skriver de to nye partnerne i en pressemeldingen.

Styrker salget

- Målsetningen er å etablere en sterk salgs- og markedsføringsportal som skal markedsføre Norge som miljøvennlig reiselivsdestinasjon også internasjonalt, sier Dagfinn Neteland, administrerende direktør i Fjord1.

NSB-konsernet og Fjord1 har inngått en intensjonsavtale om å etablere et nytt reiselivsselskap, som de to selskapene skal eie 50 prosent hver. Reiselivsselskapet skal selv og gjennom partnere utvikle og samle reiselivstilbud og opplevelser i hele Norge, og tilby miljøvennlige rundreiser som sømløst kombinerer transport med overnatting, aktiviteter og andre opplevelser.

Utvikler destinasjonene

Selskapet skal bidra til lokal destinasjonsutvikling i hele Norge, og investere i nye konsepter på egen hånd og i samarbeid med lokale aktører. Satsingen skal skape verdi og arbeidsplasser også lokalt.

- Turistene som kommer til Norge følger ofte en kjent turistrute. Det gjør at det kan bli ganske trangt enkelte steder. Samtidig er det mange turistperler som ikke får like mange besøkende. Vi ønsker sammen med lokale aktører å utvikle nye bærekraftige destinasjoner og reiselivsaktivitet hele året. Et eksempel er Romsdalen med Åndalsnes og Raumabanen, sier Synne Homble, konserndirektør for mobilitet og reiseliv i NSB-konsernet.

Helårsturisme

NSB-konsernet består av NSB persontog, Norges største busselskap Nettbuss, godstogselskapet CargoNet og nysatsingen Mobilitet og Reiseliv. Selskapet er et nordisk transportkonsern med en omsetning på rundt 15 milliarder kroner. Konsernet har over 11 000 medarbeidere i Norge og Sverige.

- Norge får flest besøkende om sommeren. Men det er noe magisk med hver årstid. Vi skal lage pakketurer som frister turister hele året, sier Dagfinn Neteland i Fjord1.
Fjord1 har sin kjernevirksomhet innen fergetransport, og er det ledende fergeselskapet i Norge. Fjord1 har også aktivitet knyttet til hurtigbåt, catering og reiseliv. Fjord1 er et innovativt selskap med store ambisjoner. Selskapet sitt mål er å være best på miljøvennlig og pålitelig transport. Hovedkontoret er i Florø, og det er om lag 1200 ansatte i selskapet.

Mer miljøvennlig turisme

NSB-konsernet består av både NSB Persontog og Nettbuss, og tilbyr kollektivtransport over store deler av Norge. NSB eier 50 prosent av Flåm Utvikling, som driver reiselivssuksessen Flåmsbana. Fjord1 er Norges største fergeselskap og eier 50 prosent av The Fjords, med hybridskipet Vision of the Fjords og helelektriske Future of the Fjords.
- Fjord1 sine båter er et globalt utstillingsvindu for fremtidens nullutslippstransport til sjøs. Kombinasjonen av miljøvennlige båter og rutegående busser og tog gir turister som besøker oss et bærekraftig alternativ, sier Synne Homble.

Destinasjoner i hele Norge

NSB og Fjord1 samarbeider i dag om pakketurer som «Norge i et nøtteskall» som selges gjennom FjordTours AS.
- Rundreiser som «Norge i et nøtteskall» gjør det enkelt for turistene å oppleve norske høydepunkter basert på kollektivtransport. Vi ønsker å satse videre på miljøvennlige rundreiser i hele Norge, sier Dagfinn Neteland.

Fjord1 og NSB eier til sammen 74 prosent av aksjene i FjordTours AS.

- FjordTours er en viktig suksess som vi vil utvikle videre. Det nye reiselivsselskapet vil fortsette å selge pakkereiser gjennom FjordTours. FjordTours lanserer snart ny digital løsning som gjør det enda enklere å bestille turer til Norge. Digital utvikling er sentralt for å styrke Norge som turistdestinasjon, avslutter Synne Homble.

NSB og Fjord1 sikter mot å etablere selskapet rundt 1. mars 2019.

See this content in the original post