Glem gondolen - la oss få ta Raumabanen

Glem gondolen - la oss få ta Raumabanen

Slik kan det virkelig bli verdens beste naturkommune

  Åndalsnes bør satse på utvikling av Raumabanen i turistsammenheng. Det kan gi den verdiskapingen kommunen virkelig trenger. Foto: Odd Roar Lange

Åndalsnes bør satse på utvikling av Raumabanen i turistsammenheng. Det kan gi den verdiskapingen kommunen virkelig trenger. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): 4. desember 1964 ble det avholdt generalforsamling i Romsdal alpebane AS på Åndalsnes. I Grand Hotel Bellevues store sal ble det slått fast at 259 600 kroner var samlet inn, fordelt på 2596 aksjer. Generalforsamlingen valgte et styre som skulle jobbe videre med gondolplaner fra Åndalsnes til toppen av «byfjellet» Nesaksla. På toppen skulle det bygges en restaurant.
Det har rent mye vann fra Rauma elv og ut i havet siden den gang.
Og til tross for optimistiske reportasjer i lokalavisene, «Går alt etter planen så er gondolbanen ferdig i 1999», «Gondolbanen nærmer seg - 2001» så har optimismen har gått opp og ned.
Mer som en berg-og-dal-bane enn en alpebane.
Og den 10. desember 2003 gikk generalforsamlingen til det drastiske skritt å oppløse Romsdal Alpebane AS.
Kassabeholdningen nærmet seg bunnen, og det samme gjorde entusiasmen og pågangsmotet.
Nå har gondolbane-entusiasmen igjen kommet til Åndalsnes. Med den har også motstanderne funnet frem ny energi og verbale våpen som kommer til uttrykk i debattmøter, i leserbrev og ved kafébord.
Dermed er krangelen igang igjen i det som er verdens beste kommune for langvarige reiselivskrangler.

IMG_8343.jpeg
Menon mener en gondol i Rauma kan bi lønnsom. Da glemte de bærekraft-regnskapet.
— Odd Roar Lange - The Travel Inspector

Det er mange argumenter for å bygge gondolbanen, som i over femti år bare har vært en drøm, men det er dessverre ikke så mange av dem som er gode.
Konsulentfirmaet Menon mener gondolbane i Rauma kan bli lønnsom i kroner og øre, Men for en naturbasert kommune er det ikke nok å tenke på den måten.
Rauma markedsfører seg som «Verdens beste kommune for naturglade mennesker».
Det er en merkevare de skal ta godt vare på.
Og den er ikke forenlig med en gigantintvestering som vil kreve at en enorm turistvekst for å sikre finansieringen til gondolprosjektet.

Stor økning i turistvekst er i seg selv ikke bærekraftig turisme. Den vil føre til negativ omtale av Rauma - og da flykter de lønnsomme turistene
— Odd Roar Lange - The Travel Inspector


Og denne typen turister er de som tenker «easy come - easy go». De kommer kjapt, og de forsvinner fort. De bruker naturen som arena for å komme seg til fjells, ta noen bilder med mobilkamera, for deretter å reise videre igjen.

Gondolbaneutbygging kommer til å kreve en sterk vekst i cruiseturismen. Og da holder det ikke med de små og mellomstore skipene, men de største som setter størst miljømessig fotavtrykk. I tillegg kommer økt trafikk langs bilvegene. Mens endringen isteden må komme i hvilke turister man ønsker, ikke i volum.

Det unike ved Rauma

Rauma har noe som nesten ingen kommuner andre i Norge har. Noe som andre deler av Kyst- og Fjord-Norge misunner dem. De har Raumabanen som går mellom de mest spektakulære fjellene i Norge og ned til en av de fineste fjordene.
Ferdig utbygd og klar til å brukes kan Raumabanen være en ny helårlig hovedpulsåre for turismen i Rauma.
Med kommende fravær av godstrafikk på Raumabanen ligger alt til rette for en kommersiell storsatsing på Raumabanen som turistbane.

På sporet av lønnsom turisme i Rauma - dersom de utvikler denne jernbanestrekningen.
Foto: Odd Roar Lange

I motsetning til mye annet som Rauma har på menyen så er Raumabanen virkelig unik. Den kan ingen ta fra dere. Og siden den er unik så bør dere benytte den fabelaktige muligheten det er å utvikle den. Bruk tiden frem til den offisielle feiringen av 100-årsjubileet 24. november 2024 godt.
Sørg for å få flyttet investeringslysten fra «prosjekt gondol» til «prosjekt jernbane».
Det vil være bærekraftig og en investering som dagens og morgendagens innbyggere kan være stolte av. Og som får turistene til å bli det ekstra døgnet i Rauma som reiselivet stadig snakker om.
Bruk penger til å fjerne skog og kratt på gullstrekningen fra Åndalsnes til Bjorli, ikke til store naturinngrep i fjellet.
Bygg ut plattformer hvor det er mulig med unike fotomuligheter (som Kjosfossen ved Flåmsbana), bygg lokal stolthet, etablere lokale ambassadører som kan hjelpe med markedsføring og inntektsbringende tjenesteytelser. La Raumabanen bli en av verdens beste reiselivsopplevelser.
Det vil bli behov for overnattingssteder, flere restauranter, flere butikker, aktivitetsbedrifter, historiefortellere, serviceinnstilte personer, produktutviklere og gründere.
Det blir til glede for fastboende og for gjestene.

På to hjul

Jobb videre med planene om en sykkelvei gjennom Romsdalen, slik at det er mulig å ta toget fra Åndalsnes og til Bjorli, for deretter å sykle tilbake. Gjør det også mulig å ta sykkelvegen på en kortere del av strekningen, slik man kan ta den siste delen av Rallarvegen fra Myrdal til Flåm.
For å etablere et samarbeid med Flåm Utvikling har vært noe av det mest smarte reiselivsaktører i Rauma har gjort på mange år.

Rauma har tusenvis av gode opplevelser å by på. Mange av dem ligger nær Raumabanen.
Foto: Odd Roar Lange

Alene om drømmen

Alle destinasjoner med høye fjell kan bygge gondol. Men ingen kan bygge togstrekninger, og her har Rauma et konkurransefortrinn som de ikke må la forbli ubenyttet. NSB Reiseliv er på jakt etter nye og inntektsbringende arenaer. Rauma har anledning til å tilby et jaktterreng uten sidestykke i Norge.
Rauma har nå muligheten til å for en gangs skyld jobbe sammen for samme bærekraftige mål.
Det handler om både aktiviteter, kunnskap og sikkerhet. Det er dette som er fremtidens turister.
Tidligere ville de bare se på naturen. Nå vil de også oppleve den.
Og i fremtiden vil de lære noe om den, når de først er på besøk.
Dette vil øke opplevelsen av turistproduktet.
Derfor bør drømmen om gondolbane forbli med drømmen, mens energien og fokuset legges mot sporet som allerede er lagt.
Først da kan vi snakke om verdiskaping, bærekraft og verdens beste kommune for naturglade mennesker.

Slik blir NSBs nye pakketurer til fjell og fjorder

Ved hjelp av tre ulike pakkerreiser til Nordvestlandet håper NSB Reiseliv å øke trafikken på Dovrebanen mellom Oslo og Dombås, og deretter på Raumabanen til Åndalsnes.

Vinn Reisehåndboka i dag: Hvor gikk årets sommerferie?

Vinn Reisehåndboka i dag: Hvor gikk årets sommerferie?

Vinn Reisehåndboka i dag: Hvem vil du ha med på hotell?

Vinn Reisehåndboka i dag: Hvem vil du ha med på hotell?