THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Nordmenn i flytrøbbel etter vinterferien. Dette kan de kreve

Værsituasjonen på Kanariøyene skaper problemer

Hundrevis av nordmenn har strandet på flyplassen i Las Palmas. Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE: Flypassasjerer til og fra Kanariøyene har havnet i store problemer etter at sandstorm og uvær har ført til en stort antall kansellerte fly. Og på grunn av mange vinterstengte hotell er det også vansker med å skaffe overnattingsplass til alle som er strandet.
- Totalt har vi kansellert ti flygninger til og fra Skandinavia i dag, hvorav fem fra Norge, tre fra Danmark og to fra Sverige. Vi har gjennom natten jobbet på spreng for å ivareta våre kunder på best mulig måte, ved å bistå med hjelp til å skaffe hotellovernatting. Vi har også delt ut matkort på flyplassen. Det er en krevende og uoversiktlig situasjon ettersom alle flyselskap er berørt og de fleste hoteller er fulle, sier Norwegian.

SAS satt på bakken

Også SAS kansellerer sine avganger til Gran Canaria søndag:
– Det gjelder SK4697, Oslo 07.30, SK2837, København 08.05 og SK1819, Stockholm 10.20, sier pressesjef i SAS John Eckhoff .
Fem fly står på flyplassen på Gran Canaria. To av dem skulle som skulle tilbake til Oslo, to skulle til Arlanda i Stockholm og ett til Kjevik i Kristiansand.

Trøbbel

-Vi forstår at kundene våre ønsker spesifikk informasjon om sin hjemreise og flygning, men ettersom situasjonen på Kanariøyene stadig endrer deg, er dette vanskelig å gi akkurat nå. Så snart vi har spesifikk informasjon, vil kundene våre bli informert via SMS og av våre samarbeidspartnere på de berørte flyplassene, opplyser Norwegian søndag formiddag.
-Vi oppdaterer også våre nettsider løpende med ny informasjon om hver enkelt flygning her.
Norwegian har siden i går hatt åtte fly parkert på Gran Canaria og tre på Tenerife.
-Sikkerhet er vår viktigste prioritet, og flyene må nå gjennomgå tekniske inspeksjoner for å sikre at de ikke har fått skader fra sandstormene.

Dine rettigheter

Internett er et skattekammer når det gjelder informasjon til den som er på reise.
Men når noe har gått galt på reisen er kanskje ikke smarte nettsøk det aller første vi tenker på. For hvor og hvordan skal vi lete når stresshormonene herjer og det er problemer med å samle tankene?
Da skal du vite at Thetravelinspector er der for deg. Og du skal slippe å måtte lete rundt på nettsiden for å finne den informasjonen du søker.
The Travel Inspector har en epostservice som gir deg hjelp i løpet av få sekunder - og selvsagt helt gratis.
Dersom flyet ditt er forsinket eller kansellert kan det være kjekt å vite noe om rettighetene dine.
Send en epost til flyforsinkelse@thetravelinspector.no og få den nyttige og smarte informasjonen tilbake til epostkassa di i løpet av noen øyeblikk.

Dersom du lurer på andre ting om flyrettigheter - og plikter så sender du en epost til flyrettigheter@thetravelinspector.no - og få det du trenger gratis direkte i epost-retur.

See this content in the original post