Siste: SAS gjenopptar kampanjen med utskjelt film

Se filmen selv. Hva synes du?

(ODD ROAR LANGE): SISTE: Flyselskapet starter onsdag ettermiddag opp igjen sin kampanje med filmen «What is truly Scandinavian». Du kan se den nyeste versjonen nederst i artikkelen.

Dette skjedde tidligere på dagen

«Hva er egentlig ekte med Skandinavia?» spør SAS i sin nyeste reklamefilm. Og svarer selv: «Ingenting».
Etter bare få timer har SAS trukket tilbake reklamefilmen - som viser at det meste vi skryter av i Skandinavia bare er kopier. I sosiale medier hagler kritikken mot SAS.
Selv om SAS har trukket filmen fra sin egen Youtubekanal så er den lastet opp av andre - og her spares det ikke på negative kommentarer.

Er det bare kopier?

Er ikke den norske bindersen en norsk oppfinnelse allikevel? Foto fra SAS-filmen

° Demokrati? Krediten for den går til Hellas.
° Svenske kjøttboller kommer opprinnelig fra Tyrkia.
° Og den norske oppfinnelsen. bindersen, ble opprinnelig oppfunnet i USA.

Og slik fortsetter filmen oppramsingen av skandinaviske kopier.
-Vi har funnet oppdagelser i utlandet, gjort noe små justeringer og kaller dem skandinaviske, hevner SAS.

I en rekke debattfora, både på Facebook og Youtube hagler det med negative kommentarer. Noen få likes, og tusenvis av dis-likes.
Også firmaet Åhlens laget en tilsvarende kampanje før jul i 2018. Det gikk heller ikke så bra.

Du kan se hele filmen her

Dette sier SAS

- Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje. Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for. Derfor har vi for øyeblikket tatt ned filmen fra våre kanaler og vurderer nå neste skritt, skriver pressesjef John Eckhoff i SAS.

Her kan du se den nye versjonen