THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

NÅ KAN KREDITTKORTSELGERNE BLI KASTET UT HERFRA

Tar grep for å få stanset de plagsomme selgere på Gardermoen

De reisende på Oslo lufthavn Gardermoen plages av pågående kredittkortselgere. Nå kan det ta slutt.                                                                                   Foto: Odd Roar Lange

See this content in the original post

(ODD ROAR LANGE): De ansvarlige for publikumsområdene på Gardermoen jernbanestasjon ved Oslo lufthavn Gardermoen er lei av kredittkortselgere som plager de reisende. Nå tar Bane Nor grep for å få en slutt på problemet.

— Vi kommer til å ta kontakt med Flytoget og selskapet JCDecaux som har ansvaret for salg på de aktuelle områdene. JCDecaux har i dag en avtale med flytoget, men denne avtalen skal etterhvert overtas av Bane Nor. Vi ønsker ikke at de reisende skal ha en dårlig opplevelse, sier Knut Øistein Ruud Johansen som er regiondirektør Østlandet i Bane Nor Eiendom.

— Ingen reisende drar til Oslo S eller Oslo lufthavn Gardermoen for å få kreditt. De er der fordi de skal reise, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet

Sterke reaksjoner

Reaksjonen etter denne kommentaren på Thetravelinspector.no har vært formidabel. Et stort antall lesere har tatt kontakt for å fortelle hvordan de føler seg presset på av kredittkortselgerne.
Du kan lese artikkelen her: Hvorfor er dette lov på Gardermoen?

Jo Gjedrem er avdelingsdirektør hos Forbrukerombudet.                       Foto: Forbrukerombudet

Faller de ned snart?

Kredittkortselgerne på landets hovedflyplass er blitt mer og mer pågående. De er på hugget enten du skal gå inn på rulletrappen opp til avgangsområdet eller det er like innenfor de elektriske betalingsportene til Flytoget. Noen ganger lener de seg så langt ut fra «barkrakken« sin at jeg er overbevist om at de kommer til falle ned fra stolen. Det hadde kanskje vært det beste.

Tar grep

— Vi har tidligere forsøkt å få et forbud mot salg av kreditt og kredittkort fra såkalte stands. Dette forbudet kom dessverre ikke inn i de nye finansforskriftene som trådde i kraft i sommer, sier Jo Gjedrem.

— Selgere på slike stands på Gardermoen skal ikke forlate standen eller oppsøke kundene på annen måte. Det er kunden som skal oppsøke selgeren, sier Knut Øistein Ruud Johansen.

— Vi kommer til å kontakte både Flytoget og JCDecaux for å be dem innskjerpe dette. Det er lov å selge slike tjenester i Norge, men spørsmålet er om vi er tjent med dette og om dette er en type handel vi ønsker på Gardermoen. Dette må vi rett og slett se nærmere på. Folk skal ikke oppleve selgerne som påtrengende. Det skal være en god og positiv opplevelse å besøke Oslo lufthavn Gardermoen, sier Johansen.

Si nei

— Det er lov å si klart og tydelig nei når man blir forsøkt kontaktet slik flere av selgerne tydeligvis gjør. Dersom man trenger et kredittkort så er vår klare anbefaling at man gjør undersøkelser hjemmefra fremfor å gjøre en handel ved en stand. Kundene bør sjekke ulike leverandører for å se hvilket tilbud som er best. Bruk gjerne Finansportalen for å orientere deg.
Husk også at det er lov å si fra seg en inngått avtale etter at man har kommet hjem, sier Jo Gjedrem.

Best illustreres det kanskje av denne replikken fra en ansatt i Bane Nor:
— Jeg håper du lykkes i korstoget på kredittkortselgerne. De er skikkelig plagsomme - og de bør fjernes fra Gardermoen så fort som mulig.

Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no

See this content in the original post