THE TRAVEL INSPECTOR

View Original

Verdiløs Norgesreklame i norske medier?

Det er nordmenn som kan redde norsk reiseliv. Men bransjen jakter helst på utlendinger. Nordmenn vil gjerne feriere i eget land - dersom noen forteller dem hva og hvor de bør reise. Foto: Odd Roar Lange

Sju av ti turister i Norge er fra vår eget land. Nordmenn elsker å feriere i eget land, og det blir stadig flere nordmenn som ønsker å tilbringe hele eller deler av ferien i hjemlandet. Den norske kroneverdien fører også at det er blitt dyrere for nordmenn å reise i utlandet (i alle fall i de fleste land).

Dagens dobbel

Markedsføringseksperter er entydige i sin konklusjon: "Positiv redaksjonell omtale har høyere verdi enn betalt annonsering. Kombinasjonen av de to er en uslåelig kombinasjon."

Å jobbe for å få enda flere nordmenn til å velge Norge som sitt førstevalg burde være en prioritert oppgave. Særlig fordi de allerede er kjent med prisnivået, servicegraden og været. Og 70 prosent av turistene altså kommer fra Norge. Og mange nordmenn slett ikke er så godt kjent i eget land. De trenger tips for å dra - selv på kortreiste opplevelser.

Heftige solnedganger og gode opplevelser. Foto: Odd Roar Lange

Allikevel er norsk reiseliv svært fraværende i arbeidet med å skaffe seg denne omtalen. Og dermed går de glipp av svært verdifull omtale. Som både kan gi turister og gjester allerede i sommer, og ikke minst i "skuldersesongene" vår og høst.

Innovasjon Norge har som en av sine oppgaver å markedsføre norske reiselivsdestinasjoner i utlandet. Og de arrangerer en rekke presseturer for utenlandske journalister som vil komme til Norge. Mens det er opp til de ulike destinasjonsselskapene å gjøre tilsvarende framstøt mot det norske markedet. Jeg har mange gode kontakter blant de viktigste reisejournalistene i Norge. Og de er enige:

Vi hører sjelden eller aldri fra norske reiselivsaktører.

Stille, stille

De arrangerer ikke presseturer som kan gi verdifull omtale og gode kontakter, de sender ikke pressemeldinger (unntak for de store familieparkene) og de tar nesten aldri personlig kontakt for å få oss til å skrive om deres destinasjon eller region.

Jeg og mine kolleger får flere ganger i uka henvendelse fra utenlandske reisemål, turoperatører, destinasjonsselskap etc som vil at vi skal skrive om dem. Det er musestille fra de norske. Jeg undres om noen er i stand til å vekke dem?

Gode opplevelser i Norge: Svinøya Rorbuers restaurant, Børsen spiseri. Foto: Odd Roar Lange

Siden den redaksjonelle omtalen er gratis - og den er mer verdifull enn annonsering. Og, siden nordmenn elsker å lese om sitt eget land.

Klagemuren

I stedet bruker reiselivsaktørene altfor stor del av sommeren til å:

Klage over at været ikke er bedre enn det er.

Klage over at cruiseturister ikke legger igjen mer penger enn de gjør.

Klage over at bobilturister ikke legger igjen penger.

Klage over at tyske fisketurister tar med seg for mye fisk ut av landet.

Mitt råd: Dropp suringen, bruk i stedet en halvtime og ta kontakt med noen norske journalister som kan komme på besøk. Dét er bedre - både for aktøren og de kommende norske gjesten.

Lykke til  :-)