7 ting vi hater ved andre flypassasjerer

De fleste gjør minst en av disse feilene når de flyr

Hvilken passasjer er du? Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Jeg vet du er vant til å fly. Derfor regner jeg med at du ikke gjør disse feilene. Men det kan være greit å ta en kikk på lista.

7. Håndbagasjen har sine maksimumsmål.
Det er ikke fordi flyselskapet ønsker å plage deg. Men fordi det er begrenset plass i hyllen over setene. Noen ganger prøver passasjerer å «sprenge» plass til for stor bagasje. Det funker aldri. Hold deg til riktig maks-størrelse og vekt, og gjør reisen hyggeligere for alle.

6. Vent tid det er din tur til å bli servert.
Ikke trykk på knappen som tilkaller kabinpersonalet. De er på jobb for flere enn deg. Dette er ikke knappen du skal trykke på for å få mer kaffe eller snacks. Slapp av. Det kommer snart noen forbi uansett. Med mindre det er mye turbulens.

5. Kunne være naboen
Har du noen gang tenkt at kabinpersonalet kunne vært naboen din. Og du smiler vel til naboen. Oppfør deg slik på flyet også. Husk at de som jobber der kanskje har vært på jobb siden lenge før du stod opp. Og: de får kun lønn for tida de er i lufta. Ikke all ventetiden i mellom.
Derfor: smil, si hei og vær høflig. Det lønner seg. Alltid!

4. Små barn lager lyd – og ofte rot.
Det er ikke noe særlig kjekt å være kabinpersonale som må ta i mot papirservietter med gulp, snørr, juicerester og annen «moro». Ta med deg en plastpose med ziplås. Samle alle «personlige etterlatenskaper» i denne, og gi den deretter til kabinpersonalet.

3. Har du noen gang tenkt over hvor slitsomt det er å være på jobb i et fly?
Neppe. Du tar det som en selvfølge at de er der for deg, og yter deg topp service. Selv om du bare har betalt 199 kroner for billetten og du «glemte» at du ikke er på businessclass.
Prøv dette en gang: Kjøp en god luksus-sjokolade, gi den til de som jobber om bord (eventuelt til de som jobber ved gaten). Gjør det som din takk for at de er der for deg.
Du kommer til å få en veldig, veldig fin reaksjon.
Bare prøv selv.

2. Slår du ned setet uten å se om det sitter noen bak deg?
Regulering av seteryggen er et tilbud som er ok å bruke hvis det er ok for den som sitter bak. Det er ikke ok når det er servering av mat. Og det er ikke ok dersom det er en langbeint person som sitter bak deg. 

1. Sender du irritert blikk til mora (eller faren) med skrikerungen?
Vær heller glad for at det ikke er du som har vondt i ørene. Dersom barnet plager deg med sparking i seteryggen, river deg i håret eller annet så er det selvsagt lov å si i fra - til den voksne. Barn gråter ikke for å være vanskelige med deg. Jeg skal love deg at mora (eller faren) er mer stresset over gråten enn du er. Ta med deg ørepropper med noice-cancelling. Bruk dem, og nyt turen.

Om The Travel Inspector:

Thetravelinspector.no har ingen betalte artikler eller lenker. Opplever du uønskede eller falske annonser på thetravelinspector.no? Send meg gjerne en beskjed og legg ved lenken til annonsen, slik at den kan fjernes fra nettsiden.

Om Odd Roar Lange:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.
Har du en kommentar eller et tips, så kan du sende det her.