Du store kineser - og slik kan du tjene gode penger på dem

Du store kineser - og slik kan du tjene gode penger på dem

Ekspertene deler sine beste tips før kineserboomen starter i Norge

  Bølgen: De første lille bølgen kinesiske turister er kommet til Norge. Foto: Odd Roar Lange

Bølgen: De første lille bølgen kinesiske turister er kommet til Norge. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): I flere år har det vært drevet målrettet markedsarbeid for å få flere kinesiske turister til Norge. Og i løpet av de siste årene så er antallet mer enn doblet. Men dette er bare begynnelsen. Økt reiselyst, økte reisemuligheter og tilrettelegging for kinesiske reiser til Norge gir grunn til både forventninger og bekymring. Forventinger til å tjene penger innen deler av reiselivet som sliter med å skape overskudd. Bekymring fordi ingen vet når, hvor og hvor mange som kommer, og dermed risiko for uønsket og uopprettelig slitasje på naturen og konflikter med lokalbefolkningen. Kinabølgen kan med andre ord ha en høy pris. 

Men kineserne kommer. Og de som er best forberedt kommer til å tjene mest penger. Noen kommer til å kalle det flaks. Men å være godt forberedt handler aldri om flaks.
Adventure Travel Trade Assosiation (ATTA) har fått eksperter til å dele sine beste tips. Og disse bør du lytte til, enten du ønsker kinabølgen velkommen eller ikke.

40 prosent av de kinesiske turistene som besøker USA ønsker å besøke nasjonalparkene og naturområder. Det er ingen grunn til å tro at det er noe annet for Norge.
- Vi har laget en handlingsplan for norsk reiseliv, og vi har presentert den for en tid tilbake. Nå er det på tide å gå et skritt videre, sier reiselivsdirektør Bente Holm Bratland i Innovasjon Norge. I dette arbeidet sikter vi blant annet oss inn på det kinesiske markedet, og da tenker vi ikke på masseturisme men på de  individuelle kinesiske turistene. De ser annerledes ut, og de oppfører seg annerledes enn oss. Dette må vi ta innover oss, sier Bratland Holm til Thetravelinspector.no

Kinawork-shop

Amerikanske turistdestinasjoner har allerede hatt de første kinaworkshops. Dette gjør de for å være forberedt på kinaboomen. Det er et smart trekk. Og det samme bør norsk reiseliv arrangere, så fort som mulig. Og det er verd å lytte til rådene fra Attas eksperter.

Språkproblemer

Når vertskapet og gjestene ikke snakker samme språk så kan mange problemer oppstå. Det gjelder alt fra små detaljer til de virkelig store utfordringene. De kinesiske turistene smiler, nikker og later som om de har forstått budskapet ditt. Mens de i virkeligheten ikke skjønte noe som helst. Det kan skape livsfarlige situasjoner.
Derfor:
° Ansett sesongarbeidere som kan snakke kinesisk. Når gjesten og vertskapet forstår hverandre er muligheten til suksess mangedoblet.
Få laget skriftlig informasjonsmateriale om aktiviteter på mandarin. Sørg for å lage dette på et enkelt, laminert ark. Ikke sats på google translate eller andre billige gratisprogram. Dette er materiale du kan bruke de neste ti årene. Det er verd å ta kostnadene.

° De fleste av oss liker å vite hvor vi skal og hva vi kommer til å oppleve. Jake Finifrock, ATTA’s regiondirektør for Asia, anbefaler å dele ut kart samt å vise frem bilder av hva turistene skal se og oppleve. Dermed er de bedre forberedt.

° Unngå humor, ironi og spøk. Ikke alle spøker er mulig å oversette til et annet språk. Her er det virkelig risiko for å gå i den store fella. Du skal selvsagt båe smile og le. Men ironi er en krevende øvelse. Unngå dette.

Velkommen til Norge. Kineserne utgjør en stadig større grad av turismen i Norge.
Foto: Odd Roar Lange

For sikkerhets skyld

Å bevege seg i norsk natur føles både trygt og sikkert for de fleste nordmenn. Men det er ikke alltid forholdene er slik. Og turister, som bokstavelig talt har reiset halve kloden rundt for å komme hit, de kjenner ikke forholdene våre godt nok, og er absolutt ikke forberedt på de værskifter som kan komme brått, og som gjør at guiden eller vertskapet ønsker å endre planene på kort varsel. Vær klar over at kineserne gjerne forventer at de får det de har betalt for, uansett  vær. Derfor må du, ved hjelp av guider som behersker mandarin på høyt nivå, sørge for at denne informasjonen er gitt tydelig. Atta forteller at ordlyden: «du bør helst ikke» må byttes ut med «du må ikke under noen omstendigheter»...
Ta også en kikk på Visit Norways sikkerhetstips.

Selger du naturopplevelser eller selger du utsikt?                       Foto: Odd Roar Lange

° Tren opp guidene. De må vite hva som venter dem når kineserne kommer. Og her snakker vi om kulturelle forberedelser vel så mye som de fysiske og tekniske
Bruk riktig måleenhet. Sørg for at guiden bruker samme måleenhet som gjesten. Snakker du i km/t og kilo, mens gjesten er vant til miles og pounds?

Skikk og bruk

°  Følg lokale skikker. Det er ikke bare vertskapet som skal følge gjestens behov. Du kan også fortelle gjesten at de gjerne må følge sitt eget kinesiske ordtak «when in Rome, do as the Romans».

Den kinesiske gjesten, enten han er alene eller i gruppe, skal sannsynligvis ferdes blant andre nasjonaliteter under oppholdet. Og da er det ok at han får vite at hans oppførsel vil påvirke hvordan han blir tatt i mot. Kineserne ønsker å oppføre seg ordentlig bare de blir fortalt hvordan de skal gjøre det, sier Jenn Thomsen ved University of Montana, som har vært med på å arrangere kinaforberedende workshops i USA.

° Finn ut hvem som er lederen. Kinesisk kultur er på mange områder ulikt den vestlige. Og spesielt den norske og demokratiske der alle behandles likt. 
Kinesiske grupper har alltid en leder, en som de øvrige ser opp til. For deg som vert er det viktig å identifisere denne ledertypen så fort som mulig. Oftest er det en eldre mann i gruppa. Men dersom mannen er for gammel så vil vedkommendes autoritet være svekket. Da er det en annen person. Men dette er ofte vanskelig å se for oss. Da skal du se etter hvem de lar få forsyne seg først av maten, hvem de gir den beste sykkelen og så videre. La kommunikasjonen gå gjennom denne personen. Det vil lette arbeidet ditt betydelig.

Kinesiske journalister, som Miao Shan, besøker gjerne Norge for å skrive hjem om opplevelser - som her fra Hurtigruten.                                                             Foto: Odd Roar Lange

Hva vil de, egentlig?

Flere norske hotelleiere melder med en viss undring om at kinesiske gjester spiser to frokoster per dag. Først er de plass ved frokostbordet når dagens frokostservering starter. Deretter går de seg en morgentur i gatene, før de kommer innom igjen mot slutten av serveringen for en andre runde. Dette til tross for, som hotelleierne sier, at de «betaler lite for oppholdet». Da kan det være greit å tenke over at gjesten sannsynligvis har betalt dyrt til den kinesiske turoperatøren, som på sin side tar en del av kaka. Og da blir det mindre igjen til hotellet.
Mens gjesten, på sin side, føler at han har betalt dyrt for Norgesoppholdet og derfor vil ha noe ekstra tilbake.

° Skal du tjene penger på kinesiske gjester er det viktig at du setter deg inn i gjestens behov. Kinesere flest forventer at du serverer tre varme måltider per dag. De blir i alle fall skikkelig skuffet dersom de får en «norsk matpakke» og en flaske brus til lunsj.
Gjør klart for selfies. Kineserne vil ta bilder. Mange bilder. Og du har garantert sett dem. Et mobilkamera i den ene enden og en kineser i den andre. I en selfiestang i midten.

° Legg til rette for mange fotostopp. Og å ta bilder tar tid. Bidra gjerne med hjelp til å få tatt gruppebilder.

Ting tar tid

Det har tatt lang tid på å få kinesiske turister til å komme til Norge. Og det tar lang tid på å bli en god vert. Husk å sette av tid til å sette deg godt inn i hva du kan vente deg og hvordan du skal løse utfordringene.
- Dersom et selskap virkelig ønsker å engasjere seg , må de få en lærers tankegang, sier Attas Jake Finifrock. Han oppfordrer turistnæringen til å bruke tid på å lære, engasjere seg og til å nærme seg problemet med et kultureltsensitivt synspunkt for å forberede seg på økningen i kinesisk besøk.
For nå kommer kineserne. Og du vil vel ikke være dårlig forberedt? 

Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no

Les mer om dette:


 
 

 

 

 

Derfor vil danskene ha «hygge» på UNESCOS verdensarvliste

Derfor vil danskene ha «hygge» på UNESCOS verdensarvliste

Gloppen hotell fikk nye eiere - skifter dørmatte og vimpel

Gloppen hotell fikk nye eiere - skifter dørmatte og vimpel