Først gikk han en beinhard skitur til Sydpolen...

Først gikk han en beinhard skitur til Sydpolen...

Men etter hjemkomsten venter den virkelig tøffe jobben

Jan Sverre Sivertsen.                                                                      Foto: Privat

(ODD ROAR LANGE): Jan Sverre «Sivert» Sivertsen fullførte 17. januar 2018 en 1400 km lang skitur i Roald Amundsens spor. I alt fra iskald motvind, snøstormkast og gjenstridig snø med punlken på slep til perfekte forhold med sol, vindstille og fine øyeblikk med matpause på pulken. 
Men det er noen som mener at den jobben han starter på kommende mandag er vel så strabasiøs. Som prosjektleder for «Reiseliv, mat og kultur i Møre og Romsdal» skal ha lose trygt i havn et av Norges største mat- og reiselivsprosjekt i fylkeskommunal regi.

Mat og reiseliv går hånd i hånd. I Ålesund kan turistene være med på fiske på fjorden.
Foto: Odd Roar Lange

Den store utfordringen

Prosjektet «Reiseliv, mat og kultur 2018-2020» hadde 13. februar avspark med nær 200 deltagere fra med en imponerende bredt sammensatt bakgrunn. Prosjektet har hele 9 millioner til disposisjon fordelt på tre år. Det er rett og slett imponerende.
Å få servert toppkvalitetmat skal gå fra å være «flaks» til «en selvfølge».
- De ni millionene er dessverre ikke lønna til meg, ler Jan Sverre Sivertsen, mens han sitter på en stappfull buss fra Molde til Sunndalsøra for å delta på helgens toppturweekend Sunndal Session.
Jan Sverre Sivertsen fra Averøy på Nordmøre, men nå bosatt i Molde, skal lade opp med fine toppturer - og mandag starter arbeidet hvor han blant skal annet lede arbeidet i fire grupper som skal stå for hvert sitt delprosjekt:

°Produkt- og konseptutvikling
°Kompetanse
°Markedsføring og merkevare
°Distribusjon og logistikk

Gruppene skal settes sammen av blant annet representanter for næringsaktører, kulturaktører, reiselivsaktører og representanter fra det offentlige. Mange har allerede kommet med innspill, og arbeidet med å utvikle Møre og Romsdal til Norges fremste matfylke er godt i gang. 
Det er et stykke igjen til toppen. Men mulighetene har aldri vært bedre enn nå.
Mange kommuner har laget, eller skal lage, sine masterplaner for reiseliv. Reiseliv, mat og kultur bør være den røde tråden gjennom samtlige. 

Kranglefylket

jan-sverre-sivertsen

Og det kommer til å bli en tøff jobb. For utenfor Møre og Romsdal er fylket de siste årene blitt mer kjent for endeløse krangler om sykehusplassering, kommunesammenslåing, politiske fighter og hete debatter om fremtidige hovedvegtraseer. Kranglene mellom byene Kristiansund og Molde har tæret hard på både humøret og kreftene i begge byene. Det er stillere nå enn for ett år siden. Men få i Møre og Romsdal tør tro at de sterke og dømmende leserbrevene, kommentarfeltinnleggene og knallharde politiske kommentarene har skapt sår som kan leges på veldig kort sikt. I perioder har uvennskapet mellom mørebyene vært så heftig at innbyggere byene ikke har ønsket å handle i hverandres butikker.
- De store kranglene har vært ødeleggende for fylket. De store prosessene har fått mye oppmerksomhet og det har kostet mye krefter. Men reiselivet har i denne perioden vist at den makter å stå samlet. Strukturelt har den kommet nærmere hverandre. Jeg ser gode muligheter her, sier den nye prosjektlederen som skal ha en 50-prosentsstilling for mat-, kultur- og reiselivssatsingen.

Ambisjonene

- Møre og Romsdal har som ambisjon om å være mat og opplevelsesfylke nummer 1 i Norge. Vi har veldig mange gode matopplevelser veldig mange opplevelser å velge mellom. Nå må vi jobbe for å velge ut de som skal være symbolene med stor trekkraft og høy kvalitet. Noen kommer til å bli skuffet, andre kommer til å bli fornøyd.

- Hvilken signalrett bør være den som Møre og Romsdal skal bli kjent for?

- Oj, oj, oj. Nå skal jeg være forsiktig. Fylket har svært god kvalitet på mye av maten som produseres her. Sjø og hav er en viktig rolle. Det samme gjelder både ost, sau og geit. Det er mye å velge mellom. Jeg synes det er viktig og riktig at næringa selv får bestemme. Vi kjenner alle til prosjekt der politikere eller konsulenter kommer opp med prosjektløsninger som bransjen ikke skjønner noe av. Det skal vi ikke ha noe av denne gangen. Men vi må gjerne finne frem til den nye nasjonalretten, sier Sivertsen.
- Vi må kommersialisere råvarene. Og det må bli lønnsomt å drive med mat, kultur og reiseliv.

- Hvilke opplevelser skal løftes frem som opplevelsesfavorittene?

- Vi er allerede kjent for alle de fine toppturmulighetene. Men vi skal også løfte frem flere. Vi må igjen tørre å prioritere hva vi skal være gode på. Vi kan ikke være alt for alle selv om vi har et bredt spekter å velge fra. Den største svakheten vi har i dag er kanskje det at vi ikke har turt å velge. Det er et viktig mål å utvikle nye opplevelser. Å jobbe med kultur, mat og reiseliv handler om merkevarebygging. Og nå har vi en god mulighet til å sette Møre og Romsdal på kartet, mener polfareren som ikke er gått lei av lange skiturer og tøffe utfordringer:
- Men det blir ikke noen polferder de neste tre åra i alle fall. Nå skal jeg ha fokus på den nye jobben. Og jeg gleder meg, sier Jan Sverre Sivertsen. 

Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no

Har du fått med deg disse?

Manneforbud på svensk sommerfestival

Manneforbud på svensk sommerfestival

Slik blir nye Legoland i sommer

Slik blir nye Legoland i sommer