Store endringer i toppen - av Danmark

De har fått millioner av nordmenn til Danmark. Nå slutter de.

To av de fremste reiselivsmarkedsførerne i Norge slutter i stillingene sine. De jobber i dag i Visit Denmark Norge. Nå vil danskene selv lede markedsarbeidet i Norge.

Markedsdirektør Vidar Mørch har sagt opp sin stilling etter 19 år i VisitDenmark Norge. Samtidig forlater PR- og pressesjef Julie Ryland også sin stilling for å gå videre til nye utfordringer.

Stopper i VisitDenmark etter 19 år

Etter 19 år med ansvaret for å bygge, videreutvikle og styrke merkevaren «Det er dejlig å være norsk – i Danmark», har turistsjef Vidar Mørch i VisitDenmark nå bestemt seg for å overlate roret til andre.

Dansk turisme og marked Norge mister dermed en rutinert markedsfører og profilert «pappa» for et av Norges sterkeste brands, men dette bekymrer ikke Mørch. «Vi har ikke bare etablert en merkevare som er helt der oppe med de store, men vi har også gjort kampanjen 100% digital og oppdatert til dagens medieverden og de endringer det medfører. Derfor er jeg helt trygg på at min etterfølger både vil ha det beste utgangspunkt og ta konseptet til nye høyder», sier den avtroppende turistsjefen.

Danmark er et av nordmenns absolutte favorittreisemål og med overnattingsrekorder i ryggen de siste par år og en merkekjennskap til kampanjen på hele 97% av alle nordmenn, forlater Mørch en suksess som i høyeste grad er i toppform.

«Danmark er i vinden som aldri før, og er på mange måter den ideelle destinasjonen i en tid der kombinasjonen av hygge, nærvær og samtidig passe spennende og annerledes opplevelser er noe mange savner i hverdagen. Selv om jeg føler jeg har gjort mitt og skal finne andre utfordringer i min videre karriere, er jeg derfor veldig optimistisk på Danmarks vegne», avslutter Mørch.

Julie Ryland slutter i VisitDenmark

Samtidig som at Vidar Mørch slutter i VisitDenmark, har også PR- og pressesjef i Norge, Julie Ryland, valgt å si opp sin stilling. 

Ryland har vært ansatt i VisitDenmark i 4,5 år, først som online manager og så som PR- og pressesjef. I tillegg til å bidra til den store vekst VisitDenmark har opplevd fra det norske markedet, har Ryland bygget opp VisitDenmark Norges satsing på bloggere og influencers, og optimalisert synergien mellom PR, presse, eide og fortjente kanaler. Presseresultatene har hatt en årlig annonseverdi på mellom NOK 30 og 50 millioner i året, og en stadig større andel av mediedekningen har vært på digitale plattformer og i sosiale medier. 

"De siste årene har jeg fått formidle Danmarks beste opplevelser og attraksjoner til noen av Norges dyktigste reisejournalister, bloggere og influencers. De historiene lever i beste velgående, og det gjør også de minnene og erfaringene som jeg tar med meg videre. Jeg vil benytte muligheten til å takke alle våre samarbeidspartnere, og rette en spesielt stor takk til bloggerne og journalistene for de gode resultater vi har skapt sammen. Sist, men ikke minst, en stor takk til "dejlige" Danmark," sier Ryland. 

Det norske kontoret vil fremover ledes av Peter Krusborg, som per i dag er markedsdirektør for VisitDenmarks kontor i Stockholm. Krusborg vil lede begge markedskontorene fra København. 

VisitDenmark Norge er Danmarks nasjonale turismeorganisasjon, og har som formål å markedsføre Danmark i samarbeid med partnere for å tiltrekke flere norske turister til Danmark. Norge er Danmarks andre største turismemarked, med over 2,6 millioner overnattinger i 2015.

Artikkelen oppdateres.