Forbrukerrådet gjør det enklere å klage til flyselskapet

Forbrukerrådet gjør det enklere å klage til flyselskapet

Føler du at du deg maktesløs når flyselskapet ikke holder rutetidene? Det blir det nå slutt på.

Dersom det er tåke, hvem har da ansvaret dersom flyet blir forsinket? Foto: Odd Roar Lange

- Det skal veldig mye til for å nekte utbetaling ved teknisk svikt. Unntak er feil på grunn av sabotasje og ukjente fabrikkfeil, sier Forbrukerrådet.

Flyselskapene skylder nordmenn store summer i erstatning for forsinkelser. Nå har Forbrukerrådet gjort det enkelt å klage, og håper det vil få flere til å kreve sin rett. Dette skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Gode rettigheter

Flyrettighetene er gode, men kompliserte. Forbrukerrådets kalkulator for flyrettigheter gjør det enkelt å se hva du har rett til, og nå gjør den det også enklere å klage.

- Vi vet at folk velger å la være å klage hvis det blir for komplisert.  Med vår kalkulator kan du ikke bare finne ut på hva du kan kreve ved forsinkelser og innstillinger, men du blir lenket rett til klageskjemaet hos det enkelte flyselskapet. Det håper vi vil føre til at flere vil få det de har krav på, sier regiondirektør, Roger Helde ved Forbrukerrådet i Midt-Norge.

Roger Helde, Forbrukerrådet.                                                                           Foto: Forbrukerrådet

Hvordan skal du klage?

Her finner du kalkulatoren for flyrettigheter 

Møt Forbrukerrådet på sju ulike norske flyplasser den 18. desember. Hit kommer Forbrukerrådet for å fortelle mer til folk om hvor lett det skal være å klage til flyselskapene.

- Vi er å finne i avgangshallen på sju flyplasser rundt om i Norge denne dagen. Fra Tromsø lufthavn i nord til Sola Lufthavn i sør. Vi vil dele ut kort med QR-kode til kalkulatoren, og  dersom folk på flyrettighetene sine så kan vi hjelpe, sier Roger Helde.

Viktig påminnelse til passasjerene

I september kom en viktig avklaring for alle som har opplevd å bli nektet standard erstatning for forsinkelser og innstillinger. Det skal veldig mye til for å nekte utbetaling ved teknisk svikt. Unntak er feil på grunn av sabotasje og ukjente fabrikkfeil.

- Har du blitt nektet standard erstatning på grunn av teknisk svikt kan det lønne seg å klage pånytt. Skriv til flyselskapet og når du ikke frem kan saken gå til Transportklagenemnda, forteller regiondirektøren.

Her kan du lese om dommen

Les mer om flyreiser:


7 tips - så enkelt blir du en vinterbader

7 tips - så enkelt blir du en vinterbader

Julegavetips til reiseglede: En erotisk gave gjør susen

Julegavetips til reiseglede: En erotisk gave gjør susen