Disse turistene stjeler til og med badevann

Disse turistene stjeler til og med badevann

bilde-1.jpg

Noen tar telefonen, andre stjeler badevannet.

Les om hotellenes marerittgjester.

 

Ikke alle gjestene er like attraktive når regningen skal gjøres opp. Foto: Odd Roar Lange

Ja, vi vil gjerne ha turister til Norge. Og vi vil gjerne at de bor på hotell. Sånn i sin alminnelighet i alle fall. Men det er ikke alle gjester som er like kjærkomne.

Jeg har reist mye, sett mange ulike gjester og snakket med svært mange hotelldirektører og guider. Og her har jeg samlet noen (generaliserende) karakteristikker som er gjengangere når det gjelder hotellenes opplevelser.

Karakteristikkene gjelder i første rekke for større grupper og bussturister.

Jeg setter merkelapp på turistene i Norge. Hva er din erfaring? Del gjerne i kommentarfeltet.

Turister fra Frankrike:

Måltidene er dagens høydepunkt. Det er ikke så viktig om deler av dagens program går skeis så lenge måltidene fungerer. Sett for all del av lang nok tid til måltidene.

Fra Tyskland:

Sett opp et tidsskjema. Og hold det. Det må være tilstrekkelig slakk i programmet slik at det ikke blir forskyvninger og endringer. Orden i programmet betyr en vellykket dag for tyskerne.

Fra Japan:

Nå ryker varmtvannet på hotellet. Japanske gjester liker badekar. Som de fyller opp, setter seg oppi og drar ut proppen. Og så åpner de kranen igjen slik at nytt rent vann holder vannstanden oppe. Varmtvann er dyrt. Derfor er dette en stor ekstrakostnad for hotellet.

Japanene roter  ekstra mye ved matbuffetene.

Japanerne vil gjerne ha koffertene båret opp til rommene, men er kjent for at de er temmelig utålmodige når det gjelder

tempoet og de har ofte ikke tid til å vente på at bagasjen skal komme opp på rommet.  Sånt blir  det et fullstendig kaos av.

Fra Israel:

Stjeler så mye som mulig. Enten det gjelder å tømme minibaren uten å betale, ta med seg bilder som henger på veggene eller å ta med seg selve telefonen som står på rommet. Mange hotelldirektører fjerner ofte alt innhold  i minibaren før israelske reisefølger ankommer.

Det er også vanlig å måtte ha ekstrapersonell ved frokost-buffeten for å passe på at israelerne ikke tar med seg mat til resten av dagens reise - uten å betale.

Fra Sverige:

Gir sjelden tips. De går alltid for billigste løsning.

Fra Italia:

Cruiseturister herfra bruker mye mindre penger i land enn reisende fra andre land. Dersom butikker har smaksprøver på varer som selges i land så er det viktig å gjøre vareprøven så liten som mulig - siden det neppe blir noe salg allikevel.

Fra Norge:

Betaler tips selv om de ikke er fornøyd. Nordmenn tror de blir sett på som gjerrige dersom de ikke gir tips. Reiser sjelden som gruppe og er derfor en drømmegjest. Gruppereisende fra utlandet får rabatt, mens singelreisende fra Norge betaler full pris...

Fra Russland:

Tror de kan gjøre alt med penger. Og det er akkurat det de kan. Tar stor plass og synes de har all rett til å fortrenge andre reisende. Flere og flere hotelldirektører forsøker å begrense antall russere på en gang.  Pengene de legger igjen er kjærkomne - det er ikke oppførselen.

Fra Korea:

Koreanere skal også ha bagasjebæring til rommet, men her ligger utfordringa i at alle heter Kim...

 

 

Hvordan pisse på en fra Trondheim

Hvordan pisse på en fra Trondheim

Vet du hvorfor ikke turistene vil til Norge?

Vet du hvorfor ikke turistene vil til Norge?