Drosjene ser mørkt på fremtiden. Det gjør kundene også.

Drosjene ser mørkt på fremtiden. Det gjør kundene også.

bilde_2.jpg

Drosjenæringen i Norge sliter. Det er jeg dessverre ikke overrasket over.

Skal drosjenæringen overleve så må prisene ned og servicen opp.

 

Drosjeselskapene og svært mange løyve-eiere sliter tungt om dagen. Med rekruttering til sjåføryrket. Der det tidligere var lett å finne unge og arbeidsomme sjåfører som ville jobbe helger, kvelder og høytidsdager er det i dag tungt for mange å finne noen som vil jobbe deltid på "ugunstige tidspunkt".

Kundene forsvinner

De sliter også med fravær av kunder. Fordi unge velger facebook som drosjesentral, der de som kjører en kveld legger ut sitt telefonnummer og unge som trenger skyss ringer sine venner/bekjente for å kjøre dem hjem til en avtalt pris. Den slags pirattaxivirksomhet har vist seg å være vrien å stanse.

Nå kommer også appen Uber som hjelper deg med å skaffe private sjåfører der du er. Uber har skapt protester i mange land.

Fra en kundes og reiselivsjournalist ståsted kan det synes som om drosjenæringen sliter veldig med å fornye seg og med modernisering og utvikling av drosjetjenesten. Og prisen er for høy. De burde lære av flyselskapene, der prisen er lav på de tidspunkt som etterspørselen er lav, og høy når alle vil bruke dem. Sån må taxinæringen også bli. Det må bli billigere slik at de får flere turer, istedet for få - og kostbare.

Servicebunnen 

I Norge tar jeg taxi så sjelden som mulig. Fordi det er dyrere enn jeg synes det er verd. Og tjenesten altfor ofte ikke innfrir ønskene.

Som dette, ikke unike, eksempelet på ikke innfridd servicebehov i helgen:

Fredag kveld bestilte jeg maxitaxi fra Moldes nabokommune Fræna til Molde sentrum. Med ønsket plass til 14 passasjerer. Avreisetidspunkt fra Fræna kl 01.30 natt til søndag.

Forhåndbestilling ble gjort via telefon til Molde Taxi (som ikke har eget nettsted)

Jeg ønsket umiddelbar sms-bekreftelse på at bestillingen var mottatt. Svar: Ikke mulig, var beskjeden fra sentralen.

Jeg ønsket et prisoverslag, siden regningen skulle deles på de 14 reisende. Svar: Ikke mulig, i følge sentralen.

Jeg ønsket at vi kunne betale med flere kort underveis på turen, siden passasjerer skulle av på ulike tidspunkt og steder. Svar: Ikke noe problem, i følge sentralen.

Dette skjedde

Klokka 01.29 fikk jeg sms om at taxi var på vei. Det viste seg å ta ytterligere ca 15 min før den ankom, altså drøyt 15 min forsinket - uten at dette ble varslet.

Så startet bealingproblemene.  Da de to første skulle forlate taxien og det - i følge sjåføren - ikke var mulig at de betalte deler av regningen med kort. Jeg påpekte at dette var avtalt med drosjesentralen, men svaret ble avvist og jeg ble henvist til å ta det opp med sentralen senere. Ved turens nest siste stopp skulle jeg gå av. Jeg, som skulle legge ut for turen for alle ønsket å betale 1400 kroner, selv om det stod 1263 på takstameteret (pluss 40 for bompasseringer). Dette for å være sikker på at de to gjenværende passasjerene skulle komme seg helt hjem innfor det beløpet vi hadde betalt.

Løsningen Dét klarte ikke sjåføren. Selv etter gjentatte forsøk ble beløpet feil. Og min irritasjon var forhåpentligvis tydelig da han ikke klarte å avslutte turen uten å ende på 1440 kroner. Taxiselskapet fikk enda en misfornøyd kunde. Som ikke kommer til å bruke etablert taxi oftere enn høyst nødvendig. Det er dumt for meg, og dumt for taxiselskapet. Og i neste omgang dumt for reiselivsnæringen som trenger en livskraftig og servicevennlig drosjenæring. Ellers overtar facebook-drosjene, Uber og andre "konkurrenter". Og det er taxinæringen selv som sitter på løsningene. Dersom de ønsker og har evne til modernisering og utvikling.

 

Danske badeglæder - i eksklusiv design

Danske badeglæder - i eksklusiv design

Å bo i København - hos Louise - som vi ikke kjenner

Å bo i København - hos Louise - som vi ikke kjenner