Å ha sex i denne sengen er forbudt

Men ellers kan du gjøre som du vil på drømmereisen 

(ODD ROAR LANGE): Vil du oppleve skikkelig luksus på din neste flytur. Da kan kanskje en jubileumstur med et A380 være noe for deg.
25. oktober 2007 lettet verdens største passasjerfly. Og det var Singapore Airlines som stod for den historiske flyvningen fra Singapore til Sydney. Den toetasjes maskinen hadde med seg 471 passasjerer på flygingen til Australia.
Den gangen skrev selskapet seg inn i historiebøkene med sine luksuriøse suiter og lekre design, og i dag er flyet en favoritt blant mange reisende. Og ser du på bildene så ser du hva som venter deg om du går en en flyreise på første klasse.

Rett til værs

- A380 imponerte alle med sin størrelse, høye komfort og lave støynivå da det kom. Nå, ti år senere ser vi at flere av våre kunder bevisst velger avganger hvor de får fly nettopp en A380, forteller Henrik Hanevold, salgssjef for Singapore Airlines i Norge i en pressemelding.

Setene på de to første avgangene ble solgt online i en veldedighetsauksjon for priser fra 4 500,- til 82 000,- kroner. Og en som sikret seg plass var Dag Åge Karlsen, Country Manager i Norge for reisebyrået Select Collection.

- Man følte virkelig at man var med på noe historisk. P4 intervjuet meg på direkten før avgangen fra Sydney, og det var kaker og Champagne før vi gikk om bord. Andre passasjerer stod utenfor og tittet på med store øyne. Om bord var det stor stemming, gaver og diplomer. Servicen var helt utrolig, og kapteinen kom selv rundt og håndhilste på alle.
Den dyreste billetten var det briten Julian Hayward som kjøpte.
Han betalte over 100.000 dollar og ble derfor den første som fikk gå om bord i flyet og sette seg på sitt sete - 1A.

Luksus og privatliv i luften

Med lanseringen av A380 satte Singapore Airlines en ny standard i luften da de introduserte suiter med dobbeltseng - som fortsatt kun finnes på kjempejumboen. Suitene ble tegnet av den franske yacht-designeren Jean-Jacques Coste og sengetøy, pysjamasene designet av Givenchy og toalettartiklene signert av Ferragamo. Og i likhet med i dag, kunne passasjerene i suitene velge mellom Champagne fra Krug eller Dom Perignon - gjerne med kaviar til.

Slik blir de nye suitene om bord.                   

- Business Class-setene var - og er enorme. For ti år siden var det noe helt nytt. Suitene i første klasse fikk spesielt mye oppmerksomhet da de rett og slett var først i verden med dette produktet og fortsatt er blant de beste i verden. Mange har hørt om «dobbeltsengen» til Singapore Airlines.
Men å ha sex i denne sengen er forbudt.
Selskapet har alltid hatt ett meget sterkt renomme som ett av verdens beste flyselskap, og har en sterkt posisjon blant de kundene som vil betale og oppleve noe spesielt, mener Dag Åge Karlsen, country manager i Norge for reisebyrået Select Collection.

Nå får kjempen en makeover

Singapore Airlines aller første A380 gikk over i pensjonistenes rekker tidligere i år, og nå står fem nye A380 klare for levering om få måneder. De nye flyene vil leveres med helt nytt design ombord, og det er knyttet stor spenning til lanseringen. 

- Jeg gleder meg enormt til å se det nye designet, og er som mange andre spent på hva som kommer denne gangen. Spesielt spent er jeg på den nye designen i business og første klasse -  som jeg tror blir sensasjonell, sier Hanevold.

 

Fakta om Singapore Airlines A380

-      Første fly ble levert til selskapet 15. oktober 2007

-      Første kommersielle flyvning var fra Singapore til Sydney 25. oktober 2007

-      Det aller første A380 testflyet til Airbus ble passende registrert F-WWOW

-      Flyet er 72,72 meter langt, som tilsvarer mer enn fire tennsibaner

-      A380 har hele 40% mer gulvareal enn en Boeing 747

-      Hvert fly har fire Rolls Royce Trent 900 motorer

-      Flyet er hele 16 nødutganger og 17 toaletter

-      På langruter har flyet 4 piloter og en besetning på 24 i kabinen

-      Dagens A380 har 12 suiter, hvorav fire kan bestilles som dobbeltseng

Singapore Airlines A380 finnes per i dag i to ulike konfigurasjoner. De nyeste har kun plass til 379 passasjerer, langt færre enn andre selskap som betyr bedre plass om bord i alle klasser.