Nå har Star Tour skiftet navn - dette betyr det for deg

Her er alt du trenger å vite om den nye reisegiganten

Fargerike opplevelser i Marocco.                              Foto: TUI/thetravelinspector

(Odd Roar Lange): Når det store selskapet skifter navn vil det også bety endringer for deg som reiser. Enten du skal til Gran Canaria eller et annet reisemål i Spania. Eller om du skal til Antalya, Side eller Kemer i Tyrkia. Eller kanskje reisen går til populære feriesteder på en gresk øy.

 - Blir det billigere sydenreiser når Star Tour skifter navn?

- Vi har alltid gode priser, så du vil finne billige reiser hos oss også når vi endrer navn fra Star Tour til TUI, svarer Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i selskapet til Thetravelinspector. 
- Det viktigste er at du vil få enda mer å velge mellom.  Vi kan nå lansere reisemål som lille Norge ikke kunne gjort alene. Eksempelvis Marokko. Her har vi allerede kunder fra andre TUI-land, vi har egne hoteller og fra Norge har vi et godt flytilbud. Det gjør det mye enklere å lansere reiser dit.  

- Vil det bli færre norske guider ved reisemålene?

- Nei, det vil ikke bli færre norske guider på reisemålene. Vi har lenge hatt en miks av nordmenn, svensker og dansker som hjelper våre kunder, og slik vil det også bli i fremtiden.   Vi ser jo at kontakt med våre guider er noe gjestene våre setter enorm pris på, så det skal vi fortsette med, sier Aspengren.

- Hva er TUI?

- TUI er verdens største reisekonsern. Totalt har vi mer enn 20 millioner gjester som reiser til mer enn 180 ulike destinasjoner fordelt på 31 reiseoperatører og 220 ulike merkevarer, som nå blir til TUI. Sammen skal vi drive utviklingen videre med et mål om å bli en verdensomspennende merkevare kjent for gode reiseprodukter.

- Havner jeg på et utenlandsk call-senter hvis jeg ringer kundetelefonen?

- Svaret på det er både ja og nei. Når du ringer vårt norske kundesenter så kan du enten få snakke med Siv som sitter her i Oslo eller Anette i København.  Vi samarbeider tettere med våre nordiske kollegaer om å betjene kunden så raskt som mulig. Dersom det er kø på den norske telefonlinjen så kan du omdirigeres til København eller Stockholm. Heldigvis er nordmenn flinke til å forstå både dansk og svensk.

Det er lov å la seg friste.                                                                  Foto: TUI/thetravelinspector

 - Hvorfor bytter dere navn til TUI?

- Ved å samle alt under ett varemerke, TUI, får vi tilgang til en helt ny verden av ressurser og vil kunne ekspandere og utvikle vårt tilbud, noe som gjør at våre kunder får tilgang til enda flere og bedre reiseopplevelser med oss.

- Hva tjener jeg som kunde på endringen?

- Kort og godt, produkttilbudet vil bli bredere de neste årene. Vi kommer til å lansere flere nye livsstilprodukter gjennom hotellkonsepter som for eksempel Robinson og TUI Blue. Vi satser stort på egne Cruiseskip og dynamiske cruisetilbud. Kunden vil få større fleksibilitet i forhold til reiselengde og avreisetid, samt nye destinasjoner og et bredere tilbud på eksisterende reiser. 

- Jeg likte Star Tour navnet. Hvorfor ikke beholde det?

Vi har allerede vært en del av TUI-familien, med det karakteristiske røde smilet, i over 15 år. Nå samles all virksomhet under ett varemerke, TUI, og med det styrker vi vår posisjon på det nordiske markedet og i resten av verden. Star Tour har gitt nordmenn gode ferieopplevelser i 43 år, det skal vi fortsette med og vi tar med oss all den ekspertisen vi har opparbeidet oss. Ja, vi endrer navn, men ikke hvem vi er og vårt fokus på den norske kunden.

- Vil dere fortsette med familietilbudet deres?

- Vi ønsker fortsatt å være den foretrukne turoperatøren for norske familier. Så alle våre familiehotell vil fortsatt ha våre guider og Bamseklubb.

- Blir TUI nå et stort Europeisk selskap med mindre lokal tilknytning?

- Nei, det er det siste vi vil. Den norske kunden er like viktig som den alltid har vært. Forskjellen er at vi nå får tilgang til ressurser fra hele TUIs verden og med det kan vi gi kunden et enda bedre tilbud. Vi får tilgang til internasjonal ekspertise innen reise, hotell, cruise, fly, destinasjonsservice med mer. Vi tror at dette utelukkende vil gi våre norske kunder en enda bedre ferieopplevelse i fremtiden.

- Hvordan vil navneendringen bli synlig for meg som kunde?

- Vi ønsker å skape en helhetlig opplevelse av vår nye TUI-verden, og navnet vil være synlig på våre nettsider, ulike skilter, fly, busser med mer. Det karakteristiske TUI-smilet har vært en del av vår logo siden 2002, og er noe kundene våre er godt kjent med. Aller viktigst er at vi viderefører den ekspertisen og erfaringen vi har opparbeidet oss gjennom 43 år i bransjen.

- Hvordan blir StarTour Blue Card berørt av navnebyttet?

- Kortet får navnet TUI Card og et helt nytt utseende. Fra 1.desember vil vi sende nye kort til alle kortkundene våre.  Det vil ikke skje endringer utover dette. Du beholder poengene dine, og vil fortsatt få gode, unike tilbud hver måned. Etter navnebyttet vil nettsiden endre navn til tuicard.no, forteller Nora Aspengren.