Dette er gode nyheter for norsk reiseliv

Dersom hun lykkes med denne planen kommer Bente Holm til å bli en legende

(Odd Roar Lange): Norges nye reiselivsdirektør heter Bente Bratland Holm. Nå har hun lagt frem sin plan, eller kanskje mer en skisse til en plan, for hvordan hun ønsker at norsk reiseliv skal utvikle seg i fremtiden. Presentasjonen ble gjort i Bergen under Norwegian Travel Workshop, som er norsk reiselivs største salgsarena for reiser til utenlandske reisekjøpere.
Her kan du se presentasjonen.

Bente Bratland Holms oppsummerte plan.                                                                  Skjermdump

Kampen for tilværelsen

Det har ikke manglet på ulike prosjekt og presentasjoner fra reiselivets ledere de siste årene. Storslagne powerpoints, fete filmer, dundrende musikk og løfter om nytt og bedre samarbeid.
Det skulle føre til et samlet reiseliv, spesielt når bransjen som helhet har hatt gode år.
Men det er for få som tjener penger og for mange som jobber med et magert resultat på bunnlinja.  
Et samlet reiseliv er ikke så samlet som bransjen burde ha vært. I stedet har kampen om penger, oppmerksomhet og turister ført til fragmentering og frustrasjon. 
Et eksempel er NCE Tourism som - i følge seg selv - skal kople sammen en verdensledende turistnæring ved fjordene, med hverandre, ledende eksperter, forskning og det offentlige støtteapparatet. 
I stedet kan de komme til å oppleve en kamp om å overleve. Både private og offentlige aktører mer enn teller på knappene om de like godt skal forlate NCE-prosjektet fordi de opplever at det er mange ord og mangel på (sam-)handling. Spesielt handling som fører til økte inntekter. Og nå er frustrasjonen mange steder.

Sola skinner over norsk reiseliv. Og nå skal det bli enda flere arbeidsplasser. Foto: Odd R. Lange

En god plan

Det var derfor store forventninger til Innovasjon Norge og Bente Bratland Holms presentasjon etter bare 87 dager i direktørstolen. Planen kom fem uker etter at Regjeringen la frem sin Reiselivsmelding.
En god plan er helt nødvendig for å lykkes med norsk reiseliv. Og Innovasjon Norge har laget en meget god plan for fremtiden.

• Det er fokus på bærekraftig turisme - og med dette menes både klima, god økonomi og at det er til glede og nytte for lokalsamfunnet.
• Det skal innføres et bærekraftbarometer som skal måle Merkevaren Norges jobb med å gå fra 12.-plass til 6.-plass på verdens merkevareverdiliste.  Et mål som skal være nådd innen 2021.

• Tidligere satsing på tunge kampanjer rettet mot hele nasjoner skal byttes ut med kontinuerlig fokus og jakt på turister som kan tenke seg å komme til Norge på bakgrunn av interesser som samsvarer med norske verdier, og ikke en turistjakt basert på hvor de kommer fra. Jakten på de som er "always on" er i gang.

Verdens beste

• Norge skal bli verdens beste land for naturbasert reiseliv. Det betyr en enda tøffere konkurranse med land som Canada, Sveits, New Zealand og Island. 
Fra tirsdag 25. april skal alle som ønsker å kikke Innovasjon Norge i kortene finne fersk og nyttig informasjon på nye Visitnorway.org. Bente Bratland Holm vil ha mer åpenhet og at færre av deres prosjekter skal være usynlige for omverden.
• Hun vil også ha en endring på at god norsk mat, norsk kunst og norsk kultur skal være ukjent for turistene fra utlandet. Den globale merkevaremålingen viser nemlig at dette er våre svake sider. Derfor skal det satses på turister som vil oppleve kunst, kultur og natur. Og som vil betale for det.
• Dersom du vil ha større tilgang på Innovasjon Norges pengestøtte de kommende årene så er det her du skal legge i støtet.
Bratland Holm vil at aktiviteter som fører til økt sysselsetting og økt interesse for kunst og kultur skal støttes.
• Og økt sysselsetting er et hovedmål for de kommende årene. Håpet er 20 000 nye arbeidsplasser innenfor norsk reiseliv i løpet av få år.

Norsk mat for utenlandske turister.                                                                                              Foto: Odd Roar Lange                         

Den store kampen

Bente Bratland Holm stiller spørsmålstegn ved jakten på stadig flere turister uten at det vurderes hva disse turistene egentlig betyr for Norge. Hun vil ikke ha turistøkning for en hver pris. Det kan bety dårlig nytt for cruiseturismen som i alt for liten grad er opptatt av bærekraft annen enn den økonomiske - for rederiet og havneselskapene.
- Vi må tørre å ikke si ja til all slags turisme, mener Bente Bratland Holm.
Det er jeg helt enig med henne i. Men det kan bli en tøff jobb å få forståelse for dette hos kommune A, når de ser at nabokommune B håver inn turistpenger uten at de selv får noen glede av det.  Da er selvsagt kommunesammenslåing et smart trekk...

Klar tale - endelig

Bente Bratland Holms nye kart for norske reiseliv var befriende fri for fikse, tekniske presentasjonsfinesser. I stedet var det konkret, målrettet, målbart og lett å forstå - for alle.
Det skal også bli spennende å følge med i den nye ressursbanken som gir innsyn i Visit Norways prosjekter og i turistenes bevegelser i Norge.
Dersom denne planen lykkes - og det tror jeg den kan gjøre - så har 20 000 nye fått seg jobb i reiselivs-Norge. Og da blir Bente Bratland Holm en reiselivslegende.
 
Det handler altså om god mat, spennende kultur, flott natur, kunst og om samarbeid.
Det er er en kunst i seg selv.