Sydenturen blir kanskje ikke den samme - sånn helt uten Widerøe

For til sommeren kan det være Widerøe som flyr deg til sommer og sol. 

Slik blir de nye flyene til Widerøe. Flyene produseres i Brasil av produsenten Embraer. Illustrasjon: Widerøe AS

(ODD ROAR LANGE): Det har vært en trøblete sommer for flyselskapet Widerøe. Mannskapsmangel førte for over 100 kanselleringer allerede før sommeren helt hadde kommet i gang. Og problemene fortsatte gjennom juli og august.

Men nå er selskapet i full gang med å forberede sommeren 2018. Og det skal også være forhandlinger i gang for å sette inn de nye Embraer-flyene i regulær chartertrafikk for noen av de største reiseselskapene.

Forhandlinger pågår

Nå er det naturligvis ikke helt nytt at Widerøe tar på seg charteroppdrag. Men i dette formatet er det nye tanker fra det norske selskapet.

— Vi er midt inne i en meget hektisk periode med tanke på de nye regionale jetflyene vi får neste vår. ACMI/wetlease* er ett av markedene vi ser det er tidvis stor etterspørsel for. I tillegg kommer avgjørelser om hvor, og eventuelt nye, destinasjoner vi selv skal benytte flyene på, sier Catharina Solli, informasjonssjef i Widerøe til Thetravelinspector.no

(*Wet lease er et leiearrangement hvor et flyselskap leier ut til et annet flyselskap (leietaker), et fly med fullstendig besetning, besørger vedlikehold og forsikring m.v. Leietaker betaler for den tiden flyet benyttes og holder drivstoff, betaler landingsavgifter, skatter og andre utgifter forbundet med driften. Flyet bruker leietakers flight number. En wet lease varer vanligvis fra en måned til to år. Leieforhold under en måned blir vanligvis betraktet som et «ad-hoc charter». Wet lease benyttes ofte for å dekke behovet for ekstra fly under høysesong, når selskapets egne fly må undergå større vedlikehold eller for å dekke inn behov ved opprettelse av nye ruter. - kilde Wikipedia)

Nye fly - nye muligheter

— Embraer E2-flyene vi har bestilt blir levert med 114 seter og en rekkevidde på ca. fire timer. Det er klart det åpner for mange nye muligheter i Europa. Jeg kan bekrefte at interessen utenfra er stor, nettopp for det nye markedsegmentet disse flyene åpner for, fortsetter Solli.

Etter det vi har grunn til å tro så kan flyreiser fra Torp til Albania for selskapet Apollo være en aktuell bruk av Emraer-flyene til Widerøe neste sommer.

— Har dere inngått noen avtale med charterreise-selskap for bruk av flyene for neste sommer?
— Vi har ikke signert en kontrakt ennå, sier Catharina Solli.