Går denne underholdningen på flysikkerheten løs?

Når flyselskapene konkurrerer om den beste filmen

(ODD ROAR LANGE): Du har sannsynligvis sett dem mange ganger, sikkerhetsprosedyrene på flyet som er presentert via korte filmer på flyets små skjermer. 
Andre ganger blir de gjennomført «manuelt» og på en morsom måte.
Som denne, fra SAS sitt julefly der flypassasjerene fikk en sikkerhetsinformasjon som de sent vil glemme.

Flyselskapet Eva Air, med base i Taiwan, har tidligere hatt denne litt spesielle animasjonsfilmen.

Men nå har de altså byttet den ut med filmen du så i starten på artikkelen. Det kreves mer og mer for å få menneskers oppmerksomhet. Vi påvirkes av en rekke ytre faktorer, og når vi endelig «lander» i flysetet er kanskje ikke sikkerhetsprosedyren det vi legger mest merke til. Noen flyselskap ber deg ta av deg høretelefoner/ørepropper, mens andre kjører i gang i håp og tro om at du følger med.

Følger du med?

Så spørs det om kreative filmer egentlig er det rette når det gjelder å formidle et viktig budskap, eller om det er som med veldig gode reklamefilmer: Vi synes filmen var god, morsom, rørende eller viktig, men fikk ikke med oss budskapet og avsenderen.
Hva ballettdanserne i Eva Air-filmen egentlig gjør er jeg veldig usikker på. Burde de egentlig ha vært der i det hele tatt?

American Airlines har denne versjonen av video-formidlet sikkerhetsinformasjon til sine passasjerer.

Har du fløyet med Emirates A380 i 2017? I så fall har du sett denne filmen tidligere. Hvis ikke bør du ta en kikk nå.

Dersom du liker «Man in black-filmene» så kommer du kanskje til å like Air New Zealands film som du kan se her.

Har du reisetips, ideer, synspunkt eller spørsmål?
Kontakt meg gjerne på epost: orl@thetravelinspector.no