Dette sier Ryanair etter rasisme-drama

Her er brevet de sendt til passasjeren

(ODD ROAR LANGE): Flyselskapet Ryanair slår tilbake mot anklager etter en rasismekrangel om bord på ett av side fly forleden. Selskapet har fått hard medfart i sosiale medier, spesielt etter at en kvinne ble flyttet til et annet sete i flyet etter at hun ble skjelt ut av en mann.
Nå svarer Ryanair på kritikken.

Les: Derfor ender rasismekrangelen i Ryanair-flyet hos politiet

Koblet inn politiet

«Det rasistiske overgrepet skjedde under ombordstigningen av et fly i Barcelona fredag ​​19. oktober før avreise til London Stansted. Ryanair kan ikke nevne navn på noen av de to passasjerene som er involvert i denne hendelsen, og ønsker ikke å blande oss inn i etterforskningen som gjennomføres av politiet Essex og Barcelona. ​​
Men vi ønsker å klargjøre følgende fakta for å forhindre ytterligere spekulasjoner i media:
Ryanair ble oppmerksom på denne videoen sent på lørdag den 20. oktober. Den viser at rasisme hadde skjedd under en krangel mellom to passasjerer som satt ved siden av hverandre under ombordstigningen av den aktuelle flyturen fredag ​​19. oktober.
Ryanair leverte en rapport om hendelsen til Essex Police ved Stansted Airport kl. 09.00 på søndag 21. oktober.
Vi ga også politiet en kopi av videoen og relevante detaljer om de to involverte passasjerene.
Dette motbeviser de falske påstandene om at Ryanair ikke reagerte «raskt» eller «passende» til denne videoen. Mens politiundersøkelsen ble gjennomfør valgte Ryanair å avstå fra å kommentere saken i media til tross for den betydelige og unøyaktige medieomtalen saken fikk.»

Vi utvider vår oppriktige unnskyldninger til denne passasjeren for de beklagelige og uakseptable kommentarene som ble gjort til henne av en tilstøtende passasjer, og vi tror at ved å rapportere denne saken umiddelbart til Essex-politiet og ved å be om unnskyldning for denne kunden tidlig På søndag morgen behandlet Ryanair det med det haster og alvor det berettiget.
— Robin Kiely, Ryanair

«Ryanairs spanske kabinpersonale var klar over krangelen mellom disse to passasjerene under ombordstigningsprosessen. Men var ikke klar over at den mannlige passasjeren hadde kommet med rasistiske utbrudd mot den kvinnelige passasjeren, fordi de ikke var tilstede under selve krangelen. Denne ble tatt opp på mobiltelefonen til en annen passasjer, men videoen ikke vist til kabinpersonalet før etter landing i London Stansted.
Ryanair ble ikke oppmerksom på innholdet i videoen før sent lørdag kveld, da den ble delt på sosiale medier.

En «vanlig» krangel

Fordi kabinpersonalet trodde at de hadde å gjøre med en krangel mellom to passasjerer, fulgte de prosedyren for slikt. Og for å hindre videre konflikt tilbød vi å flytte passasjerene til alternative sitteplasser.
I dette tilfellet flyttet vi den kvinnelige passasjeren, på hennes forespørsel, til et sete ved siden av datteren hennes, som også var på reise på dette flyet.
Etter å ha flyttet den kvinnelige passasjeren ble begge passasjerene spurt om de var «ok», og begge bekreftet at de var.
Kabinpersonalet var bekymret for om episoden kunne og føre til noen trussel mot flysikkerhet, men kapteinen ble ikke informert om noen krangel mellom de to passasjerene. Og sikkerhetspersonell på flyplassen i Barcelona ble heller ikke kontaktet fordi personalet ikke opplevde det som en sikkerhetstrussel.

Brev er sendt

Ryanair skrev søndag morgen klokka 11.00, både via e-post og brev, en beklagelse til den kvinnelige og vi ga henne beskjed om at saken var blitt rapportert til Essex-politiet ved Stansted Airport.
Vi inviterte også passasjeren til å kontakte flyselskapet hvis hun ønsket å diskutere saken videre med oss. Påstanden i media de siste dagene, om at Ryanair ikke kontaktet eller unnskyldte seg til den kvinnelige passasjeren, er usann.
Ryanair vil gjerne svare på spørsmål om denne saken så snart Essex Police og politiets myndigheter i Barcelona har etterforsket den og har bestemt hvilke tiltak de skal gjøre.
Ryanair har lang tid jobbet for å unngå forstyrrende eller sjikanerende passasjer-adferd. Og vi har vært satt inn ekstra tiltak både på forhånd og for oppfølging dersom vi opplever at passasjerer blir utsatt for slike hendelser om bord på våre fly.»