Trøndersk hotellperle går inn i «De Historiske»

«Visjonen er å skape et reisemål i seg selv»

(ODD ROAR LANGE): Britannia Hotel Trondheim blir medlem av organisasjonen De Historiske Hotel & Spisesteder. Det er klart allerede flere måneder før åpningen.

Mange søkere

- Det skal henge litt høyt å være medlem av De Historiske. Vi stiller svært strenge krav. I dag er vi 81 hoteller og spisesteder. Vi mottok i fjor 33 søknader fra hoteller som vil bli med, men det skal være et trangt nåløye. Britannia Hotell har fortjent plassen sin allerede før det står ferdig, forteller Nils Henrik Geitle, administrerende direktør i De Historiske & Spisesteder i en pressemelding.

Britannia Hotell er ett av de fem som kom igjennom de 670 standardkriteriene som organisasjonen stiller til sine medlemmer.
Kanskje ikke overraskende når prislappen er på over 1 milliard kroner for totalrenoveringen, og Odd Reitans gamle hotelldrøm i hjembyen Trondheim kan realiseres.
De Historiske feiret i sommer sitt 25-årsjubileum.

Øker interesse

- Visjonen er å skape et reisemål i seg selv. Vi er glade for å kunne bli medlem av De Historiske Hotel & Spisesteder, og vi mener at vi har truffet blink på hva som er viktig for våre gjester. Britannia Hotell oser av historie og kvalitet, så det er en god match, forteller hotelldirektør Mikael Forselius.
Hotellet er fra før tatt opp som medlem i The Leading Hotels of the World i en sterk satsing mot internasjonalt high-end leisure & business marked.

Velger Norgesferie

Folks interesse for autentiske opplevelser er økende, og stadig flere nordmenn velger Norgesferie. På få år har andelen økt med 17 prosent.

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Bente Bratland Holm, mener Britannia Hotell blir ikonisk, og ikke bare for Trondheim.
- Dette er et hotell som landet fortjener. At et slikt topphotell velger å bli med i De Historiske er et signal i markedet om hvilke kvaliteter og nivå De Historiske jobber med, sier Bratland Holm.
Bente Bratland Holm er heller ikke overrasket over veksten til De Historiske:
Ifølge en undersøkelse utført av Innovasjon Norge sier 62 prosent at de vil besøke historiske bygninger og steder i løpet Norgesferien.

- Mange av oss som reiser på ferie- og fritidsreiser jakter på meningsfulle, personlige og minneverdige opplevelser. De Historiske har blitt en godt synlig aktør i hjemmemarkedet og merkevaren blir forbundet med unike og gode opplevelser. Mange reisende ønsker nettopp å oppleve noe som er unikt og har sin egen sjel, forteller Bratland Holm.

Om Britannia Hotel

Britannia Hotel stengte sommeren 2016 og gjenåpner 01. April 2019 som et internasjonalt femstjerners hotell. Britannia Hotel skal etter gjenåpning i 2019 fremstå som ett av Skandinavias beste hotell, et reisemål i seg selv, med seks ulike restaurantkonsept: fra spennende, uformelle mat- og drikketilbud, til kokkekunst på aller høyeste nivå i Speilsalen. Hotellet får 257 nye rom og suiter, spa og velværeavdeling, moderne konferansefasiliteter, ballroom og elegante selskapslokaler.

Om DHHS

De Historiske Hotell & Spisesteder er en sammenslutning av særpregede hoteller, spisesteder, historiske hoteller og historiske skip.

De Historiske er en unik medlemsorganisasjon i Norge, bestående av mange av landets mest sjarmerende hotell og spisesteder. Der er 58 hoteller, 22 spisesteder og 1 historisk skip som er medlem av gruppen, og de er spredt over hele landet.

De fleste medlemmene er familie-eide generasjonsbedrifter med sterk lidenskap for hotell- og restaurantdrift. Alle medlemmene må kvalifisere seg gjennom en tydelig velutviklet kvalitetsstandard som spisestedene og hotellene har blitt evaluert etter i over 10 år.
Fokus på godt vertskap, god mat basert på lokale råvarer og service-opplevelser har gitt De Historiske et kvalitetsstempel både nasjonalt og internasjonalt.