Drastiske endringer for Hurtigruten - langs norskekysten

Slik kan du oppleve kysten av Norge

Alle fotos: Hurtigruten

(ODD ROAR LANGE) Hurtigruten skal bygge om tre av dagens skip, og gi dem nye navn. Og nå bygger de opp et helt nytt konsept.
Rederiet fortsetter samtidig gigantsatsingen på grønn teknologi: Etter omfattende oppgraderinger vil tre av Hurtigrutens skip bli splitter nye ekspedisjonscruiseskip – med batteripakker, miljøvennlig hybridframdrift og nye navn.

Skipene får navnene MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude. Fra 2021 skal de seile ekspedisjonscruise langs norskekysten, året rundt til håndplukkede destinasjoner.

Norgesferie

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn noen gang tidligere.

MS Maud (nåværende MS Trollfjord) får et navn med lange tradisjoner både i og utenfor Hurtigruten. Skipet er oppkalt etter en av historiens mest kjente polarskuter, Roald Amundsens «Maud» fra 1917. Skipet hentet navnet fra Norges første dronning i moderne tid, som også ga navn til Hurtigrutens tidligere flaggskip, DS Dronning Maud fra 1925.

MS Otto Sverdrup (nåværende MS Finnmarken) er oppkalt etter en av Norges største polarhelter. Sammen med Nansen var han den første til å krysse Grønland på ski, var sentral i flere av de mest kjente ekspedisjonene i Nordområdene, og kaptein på den legendariske polarskuta Fram. Sverdrup har også sterke bånd til Hurtigruten: Mellom ekspedisjonene var han kaptein på Hurtigrutens skip.

MS Eirik Raude (nåværende MS Midnatsol) har fått navn fra en av historiens mest kjente vikinghøvdinger. Eirik Raude ble født i Rogaland, ble kjent for sitt voldsomme røde skjegg, og har fått æren ikke bare for å oppdage Grønland - men også for å ha gitt øya navnet den er kjent for i dag.

Langs kysten av Norge

- Med disse nye ekspedisjonscruiseskipene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre. Skipene vil bli som nye, stedene vi utforsker er nye, og teknologien om bord er banebrytende. Derfor er det også naturlig at skipene får helt nye navn der vi viderefører arven etter våre store oppdagere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Hvilke destinasjoner de tre skipene skal besøke langs kysten, blir klart senere i høst. Men de tre skipene som siden midten av 2000-tallet har seilt på ruten mellom Bergen og Kirkenes som MS Trollfjord, MS Finnmarken og MS Midnatsol, skal altså gjennom gigantiske oppgraderinger før de skal settes inn i de unike, helårlige ekspedisjonscruisene.

Batteri

Hurtigruten har inngått en avtale om leveranse av batteripakke til MS Otto Sverdrup, med opsjon på samme oppgradering også på MS Maud og MS Eirik Raude. Dermed får Hurtigruten enda tre hybriddrevne skip i det som i dag regnes som verdens grønneste cruiseflåte. Skipene vil også få landstrømanlegg, slik at de kan kutte alle utslipp når de ligger til kai.

I tillegg skal alle motorene bygges om og oppgraderes til alle kjente og kommende reguleringer (Tier 3), og skipene skal også gjennom flere andre tekniske oppgraderinger.

- Satsingen på bærekraft og miljøteknologi er kjernen i alt vi gjør. Vi har et ansvar for områdene vi besøker, ikke minst langs norskekysten som nå er under press fra masseturismen, sier Skjeldam.

Etter det som blir de største oppgraderingene i Hurtigrutens historie, vil skipene få plass til maksimalt 530 gjester. Oppgraderingen vil forvandle skipene til premium ekspedisjonscruiseskip med svært høyt komfortnivå: 

Alle fellesområdene både på MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude skal pusses opp fra bunnen av – med nye restauranter, barer og ikke minst et høyteknologisk Hurtigruten Science Center. 

I forvandlingen fra kystrute- til ekspedisjonsskip skal skipene få spesialbygd Expedition launch, startpunkt og samlingssted for ulike utflukter. 

Samtlige lugarer og suiter på de tre skipene skal pusses opp med lyse, moderne materialer og større vinduer for å løfte reiseopplevelsen for gjestene. MS Maud og MS Eirik Raude får nybygde suiter med spektakulær utsikt forut på dekk 9. MS Otto Sverdrup får suiter utsikt akterut der det i dag er sauna og gym, forteller Hurtigruten i en pressemelding.