Derfor blir de ansatt i Norwegian - igjen

Kommer du til å merke forskjellen?

(ODD ROAR LANGE). De fleste av oss har opplevd det. Store firma som «outsourcer» oppgaver til andre samarbeidspartnere. Og det skaper trøbbel når vi prøver å få kontakt med selskapet vi reiser med.

Dette har særlig gjort seg gjeldende innen flybransjen. Der de har kvittet seg med egne ansatte og heller leier inn tjenester fra andre. Så som bagasjehåndtering, innsjekking og servicekontor.

Nå går Norwegian tilbake igjen. Til å ansette folk i eget selskap fremfor å leie inn fra andre.

Red handling

150 nye medarbeidere hadde denne uken sin første arbeidsdag i Red Handling på Oslo lufthavn Gardermoen. Det nye selskapet håndterer fra nå av tjenester på bakken som kundene møter, slik som innsjekking, ombordstigning og ankomstservice.

– Oslo lufthavn er den flyplassen der vi har størst trafikk, og det er derfor hensiktsmessig å betjene disse viktige oppgavene selv. Dette styrker båndene på tvers av våre avdelinger, og vi er helt sikre på at denne endringen vil komme kundene til gode. I fortsettelsen vil vi levere førsteklasses kundeservice også i alle ledd av bakketjenestene, sier Adrian Dunne, driftsdirektør i Norwegian.

Overtar ansvaret

22. mars overtok Norwegian ansvaret for bakketjenestene og disse er samlet i Norwegian-selskapet Red Handling. Bakketjenestene er en samlebetegnelse for rollene som man blant annet finner ved innsjekking og ved gatene, og de ansatte håndterer for eksempel ombordstigning, bemanner ankomstservice og koordinerer tjenester som bagasjehåndtering. Det er i første omgang innsjekking, gate og ankomstservice som håndteres av Red Handling.

Mange søkere

I perioden frem til etableringen har Norwegian arbeidet med selskapet som tidligere leverte disse tjenestene, og som et resultat av virksomhetsoverdragelsen har 100 ansatte har valgt å være med videre og er nå ansatt i Red Handling. Selskapet har invitert til rekrutteringsmesser på Gardermoen, i tillegg til å publisere tradisjonelle utlysninger. Totalt mottok Norwegian omkring 500 søknader til disse stillingene, forteller Norwegian i en pressemelding.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Odd Roar Lange er også fast bidragsyter med reisereportasjer, kommentarer og reisetips i Dagbladet og på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.
Du kan følge reisene på instagram her.