Nå kan de åpne skandaleflyplassen - omsider

Etterlengtet for mange - nå er den her

Foto: Ekaterina Zershchikova / Flughafen Berlin Brandenburg

Foto: Ekaterina Zershchikova / Flughafen Berlin Brandenburg

(ODD ROAR LANGE): Den er blitt omtalt som skandaleflyplassen, og har mer enn en gang gjort tysk ingeniørkunst til latter på grunn av forsinkelser. Men nå er det endelig klart. Åtte år etter den opprinnelig planlagte åpningen!
Og lørdag 31. oktober åpner flyplassen Berlin Brandenburg (BER) dørene for passasjerer og flytrafikk. I juli sto hovedterminalen og rullebanene klare og driftstillatelsene var på plass.

Optimisme, til slutt

–Arbeidet med å ferdigstille Berlin Brandenburg (BER) ser ut til å gå etter planen. Det er gledelig å se, og jeg ser personlig fram til å ta i bruk den nye lufthavnen når det er aktuelt å reise igjen. Det har vært en lang byggeprosess, men nå er det snart grønt lys for takeoff, sier turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge, Joelle Janz.

Flyplassen skulle egentlig stått ferdig i 2012, men stadige forsinkelser har utsatt åpningen. I november i fjor ble det bestemt at datoen for åpning skulle bli 31. oktober 2020. Og endelig blir tidsplanene holdt.
Flyplassens offisielle navn er Lufthavn Berlin Brandenburg Willy Brandt – kort Lufthavn BER (Flughafen BER).

Ikke helt ferdig

Selv om flyplassen åpner så er ikke alt arbeide unnagjort. Byggefasen av er ikke avslutten, men flyplassen er i absolutt siste innspurt, men det har allerede blitt satt i gang utvidelser.
Vest for hovedterminalen skal det oppføres en ekstra venteplass for fly. Etter planen skal det med tiden anlegges ytterligere 15 av disse, beregnet for kort- og mellomdistansefly (Airbus A320 og Boeing 737).
Tegel opplevde utfordringer med ha tilstrekkelig antall standplasser og det ønsker ikke den nye flyplassen å gjenta.
Utvidelsene forventes å avsluttes i løpet av 2021. Lufthavnen vil da ha til sammen 144 standplasser for fly. Det blir også etablert to store arealer til snørydding.

Erstatter andre flyplasser

BER skal erstatte de to nåværende Berlin-lufthavnene, Tegel og Schönefeld. Sistnevnte blir innlemmet i den nye lufthavnen som terminal 5.
Som tilfellet er for lufthavner og luftfart generelt, har begge lufthavnene opplevd en voldsom reduksjon i antall passasjerer under koronapandemien.