Slik betaler de seg til å bli «Norges beste hotell»

Det er nemlig ikke kvaliteten som avgjør

(ODD ROAR LANGE): Betalingsevne og betalingslyst. Det kan være det som avgjør om et hotell kommer inn på lister over «Norges beste hotell». Det er nemlig ikke noen kvalitetstest eller uavhengig jury som avgjør om hotellet kommer inn på topplistene. Men om hotellet er villig til å betale for annonser, betalt «journalistikk» og betalt plassering.
Flere ganger i året dukker det opp lister over «De beste hotellene i Norge», der det står kommersielle annonseaktører bak kåringen.

Hva er problemet?

Det er i og for seg ikke noe problem i å kjøpe seg plass på en liste?,spør noen.
Men når listen, for leserne og hotellgjestene, fremstår som et kamuflert journalistisk produkt er det veldig uheldig. Spesielt når du velger hotell etter slike lister - og oppdager at hotellet på «topplista» viser seg å være et av hotellene som de siste årene har kommet svært dårlig ut av hotelltester i ulike aviser.
For å legitimere de betalte listene sørger utgiverne gjerne for å intervjue reisebloggere eller andre bransjefolk.
Disse intervjuene blir også betalt for, og jeg får slike tilbud med jevne mellomrom. Jeg svarer selvsagt alltid nei til slike oppdrag. Fordi jeg ikke vil være med å legitimere betalte reiselivslister. Ikke minst fordi intervjuene blir brukt som salgsargument overfor hotellene - som fristes til å kjøpe seg plass på listene.

Slik kan du avsløre om listene er til å stole på:

1) Sjekk hvem som står bak listen/utgivelsen. Er det en kommersiell aktør eller er det en uavhengig redaksjon.

2) Sjekk om listen inneholder svært overraskende navn, der hotellene vanligvis får dårlig score på tripadvisor/google/facebbok.

3) Sjekk om listen inneholder de anerkjent topphotellene som pleier å være på redaksjonelle og uavhengige kåringer.

Bransjen kan rydde opp

Dersom hotellbransjen vil rydde opp så er det egentlig ganske enkelt å få stanset betal-listene. Det kan gjøres ved at de gode hotellene og seriøse kjedene takker nei til å betale for å være med.
Og dermed står utgiverne tilbake med de dårlige - som raskt vil bli avslørt av leserne. I tillegg bør bloggere og reiselivsjournalister avstå fra å bidra til den slags lister, som i neste omgang lurer leserne.
Hva koster det å kjøpe seg listeplass?

-Prisene for å komme på lister over de beste hotellene i Norge varierer veldig. Den siste prislisten jeg fikk tilgang til har prisvarianter fra 18700 til 55200 kroner + mva.
I den dyreste prispakken ligger tilbud om et såkalt «premium produkt», og innebærer en sponset artikkel:
«Dette innebærer at vi stiller med innholdsprodusent og redaksjon som utarbeider et oppslag etter deres ønsker og preferanser. Dere står i full regi over vinkling, intervjuobjekter og hvordan sluttresultatet skal bli, men vi gjør jobben for dere.», skriver utgiverne.

Ville du stolt på slike artikler og slike lister? 

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring, kalles dette nye, som mange lesere kjenner igjen som annonsørinnhold.
Mye av dette er godt produsert og inneholder viktig stoff som leserne har nytte av. Men når noen av utgiverne faller for fristelsen å kalle det Norges beste hotell - basert på betalingsvilje og -lyst. Da er man på ville veier. Og det går ut over hotellgjestene.