Slik skal de selge Nordvestlandet til resten av verden

Denne filmen og disse bildene kommer til å bli vist til turister over hele kloden

(ODD ROAR LANGE): Hvert år kommer mellom 400-500 utenlandske turoperatører til norsk reiselivs store salgsmesse Norwegian Travel Workshop (NTW) for å kjøpe norske reiselivsprodukter. 
Nå er det klar at Ålesund og Sunnmøre skal arrangere neste års Norwegian Travel Workshop (NTW) i Norge. 

Ett reisefylke - ett destinasjonsselskap

Populære Trollstigen. Foto: Odd R. Lange

Sunnmørsregionen tar i bruk hele Møre og Romsdal fylke når de skal vise frem hva Nordvestlandet har på menyen. Det er både smart og riktig. Det beste hadde, eter min mening, vært om det lille men populære og flotte fylket samlet seg om ett felles destinasjonsselskap i stedet for å ha tre ulike, som idag.
NTW viser med all tydelighet at fylket og regionen må og kan selges som en helhet, ikke oppstykket med særinteresser i mindre områder. Det er prisverdig at Visit Norway som står bak NTW, og at arrangøren Destinasjon Ålesund og Sunnmøre velger å tenke stort.
I dag er fylket splittet i selskapene Destinasjon Geirangerfjord, Visit Nordmøre og Romsdal, og i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre. Samtidig er de sammen om Møre og Romsdal Reiseliv og i tillegg med i Fjord Norge da er det innlysende at for mye tid og penger går med til organisering og administrasjon med høye lønninger og for lite til operativt arbeide.
Når fylket i tillegg har en lokal reiselivsleder som har flere hundre tusen kroner i bonusordninger for å skaffe turister til sitt lokalområde så er det på tide å endre organiseringen.
Planleggingen frem til NTW og gjennomføringen av arrangementet kan være en gylden anledning til å restarte arbeidet med å få slått samme de tre eksistrende destinasjonsselskapene. 
Kjøperne som kommer til Norge møter naturligvis reiselivsselgere fra hele landet, men vertskapet får en ekstra anledning til å vise frem sitt område gjennom egne visningsturer før og etter salgsmøtene. 

God mat på menyen. Reiselivskjøperne skal få en smak av Nordvestlandet. Foto: Odd Roar Lange

Opplevelsesdag

I løpet av fem hektiske dager arrangeres rundt 8000 forhåndsbookede møter mellom norske reiselivsaktører og utenlandske turoperatører.
Nytt i 2019 blir «Day of Adventure». Sunnmøre har enormt mye å tilby innen opplevelsesturisme og dette ønsker destinasjonsselskapet å få vist deltagerne. De inviteres derfor med til en ekstra dag med opplevelser. Ålesund og Sunnmøre har i flere år jobbet målrettet for å få fokus på aktive opplevelser for turister som besøker Nordvestlandet. Utendørsopplevelser har stått på agendaen i flere sammenhenger hvor reiselivsnæringa har vært samlet. Og turistene elsker det.
- Vi har jobbet med å få NTW til Ålesund og Sunnmøre siden vi søkte 2015, forteller reiselivssjef Tom Anker Skrede i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre til The Travel Inspector.

Hit skal reiselivskjøpernes øyne rettes. Mot Ålesund.               Foto: Odd Roar Lange

På menyen

-Dette gir oss en enestående mulighet til å vise frem regionen vår til eksisterende og nye kontakter og få befestet vår posisjon som The Adventure Capital of the Fjords, sier Skrede. -Sunnmøre og nærliggende områder er virkelig indrefileten av norsk natur, med Geirangerfjorden, Hjørundfjorden, Sunnmørsalpane, Runde, Alnes, Trollstigen, Atlanterhavsvegen, Briksdalsbreen og Jugendstilbyen Ålesund.
De besøkende vil i tillegg til møtevirksomheten, få delta på turer og besøk rundt i regionen og vi gleder oss stort til å få vise frem vår vakre del av landet.

Velkommen tilbake

Destinasjon Ålesund & Sunnmøre søkte om arrangementet alt i 2015 og arrangementet går av stabelen den 1.-5. april 2019, som nummer 47 i rekken. Ålesund og Sunnmøre var også i 2004 vertskap for dette store arrangementet, som arrangeres av Innovasjon Norge i samarbeid med det lokale destinasjonsselskapet.
-Et av fokusområdene våre fremover er turisme hele året, vi ønsker å få frem alt det flotte vi har å tilby høst, vinter og vår. Sommerstid er det alt full trøkk, så det vil være gunstig for oss å fordele besøkene ut over året. Reiselivet er en bransje i kraftig vekst, så det er ekstra viktig å få spredt besøkene ut i hele regionen gjennom hele året, sier Tom Anker Skrede.

Imponert

Bente Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, sier at Ålesund viste til et imponerende program, hvor alle deltakerne skal få oppleve «Ålesund - the adventure capital of the fjords» gjennom ulike aktiviteter både før, under og etter NTW.
De har lagt opp til et litt lengre program for å sikre en bredest mulig smak av regionen, for så mange som mulig.