Slik klager du til flyselskapet

Har du penger tilgode hos flyselskapene? Her er snarvegen til utbetaling

Forsinket og alene? Hva gjør du nå?                                        Foto: Odd Roar Lange

Det lønner seg alltid å sjekke hvilke rettigheter du har når flyet er forsinket eller innstilt. Her kan du lese alt du trenger å vite. Men hvor skal du sende ditt krav om erstatning?

Vi har samlet alle de viktigste nettsidene for deg. Klikk på lenkene for ditt flyselskap så ser du hvordan det skal gjøres.

Her er nettsidene 

SAS har gjort det enkelt med én nettside.

Norwegian har ulike skjema for forsinkelse, kansellerte fly, nektet ombordstigning når flyet er fullt,
forsinket bagasje og skadd bagasje.

Widerøe har gjort det litt lettere.

Hva gjør du når bagasjen din er borte?                                     Foto: Odd Roar Lange

KLM har samme skjema for forsinkelse, kansellering og nektet ombordstigning . Men bruker dette skjemaet for tapt eller skadet bagasje

Hos Lufthansa må du logge deg inn på My Flight. Her er nettsiden du bruker ved kansellering, forsinkelse og nektet ombordstigning. Og denne, når det gjelder bagasjen

Ryanair har denne linken når det gjelder flyreisen, og denne når det gjelder bagasje.

British Airways sin lenke ved forsinkelse finner du her. Ved kansellering eller nektet ombordstigning skal du bruke denne, og for bagasjen er det denne som gjelder.

Air France hjelper deg ved kansellering, nektet ombordstigning eller forsinkelse via denne siden. Når det gjelder bagasje bruker du denne siden

Air Baltic har samlet alt på denne siden.

TAP Portugal har også en samleside.

Dersom du får avslag eller er misfornøyd med flyselskapets behandling kan du bringe saken inn for Transportklagenemnda. Husk at behandlingstiden er opp mot ett år.

Når har du krav på erstatning? Det ser du her.