Vil ha slutt på flyselskapenes bortforklaring

Nei, flyet er ikke så punktlig som de hevder

Været fører ofte til forsinkelser som flyselskapene ikke børsrapporterer. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Du har kanskje lagt merke til det mange ganger: At flyselskapet skriver «avreist» på sine nettsider, mens flyet fortsatt står på flyplassen. Norwegian regner sitt fly som avreist og i rute dersom de forlater gaten i tide, uavhengig av hvor lenge de står på bakken og venter på take off.
Det er nettstedet flysmart.no som forteller at Forbrukerrådet vil ha slutt på dagens uryddige målemetoder.
Flyselskapene har seg i mellom avtalt t de kan være inntil femten minutter forsinket og allikevel hevde at de er i rute. Det kan være en metode å ta med seg for den som alltid kommer for sent å jobb eller til avtaler… Selv om jeg tviler at de blidgjør verken sjefen eller andre.

Slik gjør de det

Norwegian børsrapporterer sin punktlighet i forhold til avgang fra gaten, mens SAS regner sin punktlighet i forhold til landingstidspunktet.
-Begge metodene er anerkjente og i bruk i luftfarten. Men, det er innlysende for de fleste at forskjellen kan imidlertid gi store utslag, og spesielt på tider av året der været spiller en rolle for gjennomføringen av flyvingene, skriver Flysmart24.
Dersom Norwegian legger landingstidspunktet til grunn istedet for avgang fra gaten så vil punktligheten synke med rundt 10 prosent.

Dette er bortforklaring

Forbrukerrådet kaller metoden med å bruke avgangstidspunktet som «bortforklaring.»

– Når folk skal velge flyselskap spiller blant annet punktlighet inn, og da er det ankomst som betyr noe. Når noen reklamerer med punktlighet så bør man sjekke hva de mener med det, før man velger selskap. Vi mener at flyselskapene skal være tydelige i markedsføringen sin, og hvis markedsføringen kan sies å være villedende er dette en sak for Forbrukertilsynet, sier leder for Forbrukerrådets avdeling for kommunikasjon og digitale tjenester, Pia C. Høst.

Det er jeg helt enig med Forbrukerrådet i. Som passasjer er jeg mer opptatt av punktlighet i forhold til landing i stedet for en «fiktiv» ordning med avgang fra gaten. Med ventetid ved avising kan det bety opptil 30 minutters avvik. Og det er en høyst merkelig praksis å kunne kalle det «å være i rute».