Etterlysning: Hvor blir det av reiselivsdirektøren?

 Reiselivs-Norge famler om retningen og snubler videre etter pandemien.

Reiselivet mener de har brukt tiden under pandemien godt. Det er det dessverre grunn til å tvile på. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Reiselivsnæringen i Norge har snart gjort unna den viktigste sommersesongen, den tredje etter at pandemien rammet en hele verden. Den førte til to rekordsomre fordi alle nordmenn ferierte på hjemmebane. Og kassaapparatene gikk varme nesten helt uten egeninnsats fra reiselivet. Og mange trodde, feilaktig, at dette skulle bli den nye virkeligheten.
De trodde at nordmenn kom av seg selv også denne sommeren. Så feil kan man ta.

For da grensene åpnet igjen fikk nordmenn nye reisemål i sikte. Og reiselekkasjen har ikke latt seg ikke kompensere av innkommende internasjonale turister.

Kriseåret 2022

I månedsvis har turistnæringen opplevd den ene krisen etter den andre. Og aldri har behovet for en tydelig retning og klar ledelse vært større enn i 2022. Men Norge har måttet klare seg uten.
Det er ikke vanskelig å se at det har vært ytterst skadelig for reiselivet. Reiselivsnæringen spriker i alle retninger, om mulig mer enn noen gang.

Og den største prisen risikerer reiselivet å betale neste år. Fordi en skute uten styring sjelden treffer den havnen den skal til.

 En varslet katastrofe

Fjorårets avgjørelse om å flytte deler av reiselivssatsingen til Bodø i forbindelse med en effektivisering av driften (?!) er i seg selv en katastrofe.

Den har ført til full splittelse innen reisefagmiljøet i Innovasjon Norge.

Ikke et vondt ord sagt om byen Bodø. Men den ligger alt for langt unna næringslivets sentrum til at den kan være en hub for norsk reiseliv. Bodø ligger midt imellom alt og ingenting.

Denne avgjørelsen kommer før eller siden til å måtte reverseres. Spørsmålet er bare hvor stor skade som skal skje før reiselivet igjen er lokalisert der det høre hjemme, nær de store aktørene, nær det nasjonale maktsentrum, nær mediehusene og nær ut- og inngangsdørene til Europa - i Oslo.

Flyttingen og splittelsen av fagmiljøene er så korttenkt at det er fristende å tenke at Innovasjon Norge og Regjeringen peker nese til reiselivet.

 En skute uten kaptein

Så kan man kanskje si at ethvert fagmiljø har godt av endringer og friskt blod. Men, årelating på dette nivået er i overkant, selv for et reiseliv som ikke er uvant med tøffe slag og krav om endringsvilje.

For snart ni måneder siden fikk Reiselivs-Norge beskjed om at reiselivsnæringene seiler videre uten reiselivsdirektør Bente Bratland Holm. Like etter sa fungerende reiselivsdirektør Audun Pettersen opp sin stilling og det ble senere klart at han ble ny reiselivsdirektør i Virke.

Dermed var det klart at Frode Aasheim skulle lede Norges reiseliv mens de lette etter en ny person til direktørstillingen etter Bente Bratland Holm.

Det vil være en overdrivelse å si at det var en knallsterk søkerliste som ble kjent, før det 22. mai ble klart at Aase Marthe Johansen Horrigmo var ansatt i jobben som ny reiselivsdirektør.
Siden ble det stille. Helt stille.

Det mangler ikke på visjoner, men på en tydelig ledelse. Illustrasjon: Innovasjon Norge

 Hvor er ledelsen blitt av?

Samtidig som behovet for en klar og tydelig ledelse har økt uke for uke. Sommeren 2022 har på mange måter vært en krisesesong for en stor del av reiselivet, og for mange reisende. Streiker, fortsatt pandemi, møkkavær i Fjord-Norge og Nord-Norge, strøm- og oljepriser som har skutt i været, mangel på arbeidskraft, høy inflasjon sammen med reisende som passer mer på pengene enn før gjør det vanskeligere enn noen gang å manøvrere riktig for å sikre suksess i 2022.

 Mangelen på tydelig retning for å restarte norsk reiseliv har allerede kostet tid og penger selv om det ikke er lett å identifisere prisen på kort sikt.
Men det er vanskelig å se de klare retningsvalgene som den nasjonale reiselivsstrategien pekte på. Og jo lenger strategien blir liggende i skuffen, jo vanskeligere blir den å hente frem igjen.

 Det kan være mange grunner til at Aase Marthe Horrigmo har vært fraværende i reiselivsdebatten og -kaoset gjennom sommeren. Men ingen er gode. For reiselivet, dersom det er noe regjeringen virkelig vil satse på, kan ikke leve med en interimledelse i måned etter måned når det er storm utenfor vinduet.

 Norsk reiseliv spriker mer enn noen gang. Og det er en tøff jobb som venter. Det er som kjent en krevende oppgave å bære staur.

I podcasten «Det ho sa» har vi fått det eneste lille innblikket i hva Horrigmo så langt tenker om livet videre i reiselivet.

 Viktige egenskaper

I podkasten forteller Horrigmo om hvor tøff hennes reise har vært for å komme dit hun er i dag - på alle måter. Og om hvor heldig hun har vært som har hatt folk som har tatt tak i henne og hjulpet henne da hun trengte det som mest.
Erfaringene har blitt en viktig ressurs. Og nå gleder hun seg til å lede arbeidet med å restarte reiselivet etter korona, som nyansatt reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Det er ikke vanskelig å tenke seg at dette er egenskaper som virkelig kommer godt med når hun skal lede et fragmentert reiseliv med mange sjefer og enda flere meninger inn i en ny tid.
For mens man i tidligere år har kunne legge en sjablon fra fjoråret når det neste året skulle planlegges, så vil fremtidens reiseliv by på helt andre utfordringer.

Nye vaner er vonde å vende

Den reiseakive delen av verdens befolkning har avvendt seg reisevaner som ble tidligere gjentatt år etter år, fordi de «alltid har gjort det slik».

Nå har millioner av mennesker lært at ikke alt trenger å gjøres som før.
Dét er reiselivsnæringens virkelig store utfordring akkurat nå. Og derfor er godt lederskap viktigere enn noen gang.

Dersom regjeringen mener alvor med å lage en ny reiselivsplan på toppen av den omtalte reiselivsstrategien så har man virkelig dårlig tid. Svært dårlig tid. Og man kan ikke fortsette å skylde på alle andre eller eksterne årsaker når ting ikke går som planlagt.

Derfor kan ikke næringen ha en reiselivsdirektør som ikke trår frem før Innovasjon Norge skal ha sitt restart-arrangement før den 26. september. Dersom noen er hjemme så må lyset skrus på nå.
Innovasjon Norge mener at reiselivet har brukt pandemitiden godt.

Det er det dessverre grunn til å tvile på.

Svaret får vi i løpet av de neste månedene.
Og ikke før den etterlyste reiselivsdirektøren er på plass - sent, men forhåpentligvis godt.

Om The Travel Inspector:

Odd Roar Lange er norsk reiselivsekspert og kjent som The Travel Inspector og en av Norges mest erfarne reiselivsjournalister.
Og er ansvarlig for reisereportasjer og nyttige reisetips på forbrukersiden DinSide som er en del av Dagbladet og Aller Media.