Klage til flyselskapet? Nå må du gjør det så fort du kan

Dette er dårlig nytt for flypassasjerer og andre reisende

(ODD ROAR LANGE): Nordmenn er blitt stadig flinkere når det gjelder sine rettigheter på reise. Og hver år sender tusenvis av nordmenn inn klage til flyselskap, buss-selskap, jernbaneselskap eller rederier etter at noe har gått galt på reisen. Og frem til nå har man hatt god tid på seg. Men nå endres reglene.

Husk disse fristene

Skylder noen deg penger, eller du skal klage på noe, må du gjøre det innen bestemte frister. Hvis ikke kan du miste retten på kravet.
– Nå er det kommet en dom som gir deg maks to måneder til å kreve kompensasjon, hvis flyet ditt har vært forsinket eller innstilt. Mange forbrukere kjenner ikke til rettighetene sine. Med en slik frist så vil flere bli hindret i muligheten til å få det de har rett på, forteller direktør Inger Lise Blyverket.

– Vi mener dommen er feil, og vi trer inn som partshjelper for forbrukeren. Vi håper at saken kommer inn for Høyesterett, legger hun til.
På bakgrunn av en svensk høyesterettsdom hevder flere flyselskap at forbrukerne har en frist på to måneder til å melde kravet. Flyselskapene får medhold av flertallet i Transportklagenemnda Fly og har nå fått retten på sin side i en fersk dom fra lagmannsretten.

Klageren mistet retten til erstatning etter å ha ventet over to måneder med å sende inn klagen til Finnair.
Foto: Odd Roar Lange

Brukte for lang tid

Dommen gjelder en forbruker som ble nektet kompensasjon, fordi kravet ble sendt til Finnair tre måneder og fire dager etter at reisen var over. Eidsivating lagmannsrett var enig i at forbrukeren hadde en tomånedersfrist på å fremme krav etter flyreise. En slik tidsfrist er ny. Den fremgår ikke i lovverket eller rettspraksis.
– Vi mener dommen er gjort på feil premisser. Å skape en slik frist kan bli en felle for forbrukere som ikke kjenner til sine rettigheter. Derfor har vi valgt å støtte forbruker som partshjelper, sier direktøren.

Ikke nødvendig med beskjed

Oppdager du en feil ved en vare du har kjøpt, har butikken rett på å få beskjed. Den kjenner ikke til feilen og må få mulighet til å vurdere den og rette feilen, eller gi ny vare.
– Krav på kompensasjon etter flyforsinkelser er helt annerledes. Selskapene vet at de har gjort en feil, at de er ansvarlige, og hvor stor kompensasjonen skal være. Det fremgår klart av lovverket. Derfor er det ekstra uheldig å skape en frist for å gi beskjed, uten at dette fremgår i loven, sier Blyverket.

Behov for avklaring

Dette er en kjent problemstilling i Transportklagenemnda Fly, og partene i nemnda er ikke enige. Forbrukerrådets representanter protesterer mot en slik frist, men til ingen nytte.
– Denne dommen vil få betydning for mange andre forbrukere. Det er derfor et stort behov for å få en slik avklaring i Høyesterett, sier Blyverket.
Høyesteretts ankeutvalg vil vurdere om anken er prinsipiell nok for å slippe inn i Høyesterett. Vi antar at avklaringen kommer i januar 2020.

Gjør dette skriftlig

– I alle tilfeller så oppfordrer vi folk til å klage så raskt de kan. Da slipper du unødvendige diskusjoner om du var for sein. Gjør det skriftlig, slik at du har beviser, avslutter Inger Lise Blyverket.
Tidligere har det vært disse fristene du måtte forholde deg til:
- Fristen for å klage til Transportklagenemnda fly er ett år etter at passasjeren skriftlig reklamerte til flyselskapet, jf. transportklagenemndforskriften § 5-2, sier Norsk Reiselivsforum som er sekretariat for Transportklagenemnda for flyreiser.
- Ellers gjelder i Norge vanlig foreldelsesfrist på 3 år når det gjelder krav passasjeren har overfor flyselskapet etter EU-forordningen. For krav etter luftfartsloven gjelder en foreldelsesfrist på 2 år. Den generelle foreldelsesfristen avbrytes ved at selskapet erkjenner kravet (eller at saken sendes til klagenemnd, jfr. foreldelsesloven § 16 nr. 2).
Men nå kan altså disse rause tidsfristenes tid være over. Husk derfor å sende inn klagen din innen to måneder.

Følger du Thetravelinspector på Instagram?