For tunge passasjerer hindret take off

Overvekt førte til nesten-ulykke. Dette må du vite

Havilland DHC-8 i Air Greenlands flåte. Flyselskapet har sju stk av denne flytypen. Foto: Air Greenland.

(ODD ROAR LANGE): Passasjerene og besetingen veide for mye til at flyet klarte å ta av. Det er konklusjonen i en ny rapport fra Den danske flyhavarikommisjonen. Denne kommer etter en alvorlig hendelse under take off med Air Greenland på Grønland 30. mai i år.

Brukes i Norge

Flyet, en Dash 8 (brukes også av Widerøe), skulle ta av fra Kangerlussuaq lufthavn med i alt 32 personer om bord. tre av dem var besetningsmedlemmer.
Etter å ha akselerert som normalt opp til avgangshastighet, trakk styrmannen i styrekontrollene – uten respons selv med maksimalt trekk. Flygerne antok at styremekanismen hadde sviktet, fikk avbrutt avgangen og bremset på den tørre rullebanen slik at flyet stoppet om lag 50 meter fra enden, skriver tu.no
Men undersøkelser som ble gjennomført av flytekniker vista at det ikke noen teknisk feil på flyet.
Flyets masse og tyngdepunkt var på papiret innenfor tillatte begrensninger. Men i realiteten var det ikke slik.

Vektkontroll

brukes standardstørrelser som basis for balanseberegningen, der menn, kvinner og barn veier henholdsvis 88, 70 og 35 kg inkludert håndbagasje. Havarikommisjonen gjennomførte en undersøkelse blant alle om bord der de ble spurt om sin reelle vekt, vekten på håndbagasjen og hvor de satt i flyet.
Takket være hundre prosent svarrespons kunne de med ganske stor grad av sikkerhet konkludere med at folk og håndbagasje veide cirka 360 kg mer enn det som sto på lastedokumentasjonen («load sheet»), forsetter tu.no
Den totale vekten var 13 prosent høyere enn beregnet. I tillegg viste det seg at de tyngste passasjerene befant seg på de tre fremste radene, noe som medvirket til at tyngdepunktet, ifølge rapporten, var 2,4 tommer (6,1 centimeter) for langt fram, skriver havarikommisjonen.

Dette må du vite

Fra operatørens side er det gjort tiltak siden hendelsen for fire måneder siden. Air Greenland-direktør Jacob Nitter Sørensen sier til det danske bladet Ingeniøren at det er gjort flere flere tiltak for å hindre at uhellet gjentar seg. Blant annet har de fastmontert 25 kg ballast bak i lasterommet, fordi Dash 8-flyene kan være for fremtunge.
Så nå vet du litt mer om hvor passasjerer må sitte i det setet de er tildelt ved avgang, og hvorfor kabinpersonalet noen ganger ønsker å flytte passasjerer bakover eller fremover i flyet.

Vil du følge Thetravelinspector på Instagram?