Nå kommer reiselivets nye nettside

Venter du på flere fakta om norske reiseliv?

Ekte vare og fargerike opplevelser. Dette er litt av Norge. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Da reiselivsdirektør Bente Bratland Holm presenterte Innovasjon Norges nye handlingsplan for norsk reiseliv på Norwegian Travel Workshop i Grieghallen i Bergen 25. april lanserte hun også den nye nettsiden Visitnorway.org.
Nettsiden skal bli reiselivets nye verktøykasse. 
Men så ble det stille.
En travel reiselivssommer er unnagjort, men uten den digitale verktøykassa tilgjengelig.

Slik skal den bli

«Metoden og verktøykassen er utviklet for å kunne definere og formidle reisebare, nasjonale, regionale og lokale fortellinger og opplevelser. Metoden er ferdig utviklet og testet og vi ferdigstiller nå dokumentasjon og praktiske verktøy som næringen med enkelthet kan ta i bruk i sine prosesser. 
Den digitale verktøykassen er tilgjengelig ila september», skriver Innovasjon Norge på nettsiden visitnorway.org
Det blir trolig en liten forsinkelse. Men nå skjer det noe.

Bente Bratland Holm stiller spørsmålstegn ved jakten på stadig flere turister uten at det vurderes hva disse turistene egentlig betyr for Norge. Foto: Odd Roar Lange

Les mer: Dersom hun lykkes med denne planen kommer hun til å bli en legende.

— Når det gjelder VisitNorway.org så jobbes det på spreng for å ha alt klart til Innovasjon Norges kick off i Oslo den 16. oktober, bekrefter Bente Bratland Holm

— Vi trenger tiden vi hadde fra i vår og frem til oktober til å få rigget dette på plass, så nå jobbes det med å sy sammen nye digitale løsninger som alle kan benytte seg av, sier Bente Bratland Holm. 

Hele Norge - hele året

— Norsk reiseliv skal utvikle seg til å bli et av verdens foretrukne reisemål for alle som søker bærekraftige natur- og kulturbaserte opplevelser. – Vi vil at flere skal velge Norge hele året igjennom. Det krever at vi må styrke den nasjonale merkevaren og i framtiden forbindes med mer enn vakker natur, sier reiselivsdirektør Bente Bratland Holm. 

Dette vil de vise

— Innovasjon Norge vil i tett samarbeid med næringen løfte fram opplevelser i enda større grad. Bruk av innsikt og metodisk utvikling av flere opplevelser og treffsikker markedsføring mot utvalgte segmenter er nøkkelen til å få flere betalingsvillige turister hit hele året igjennom. Dette vil gi flere verdiskapere i reiselivet. 

— På årets kick off skal vi vise hvordan vi i Innovasjon Norge kan bidra. Ny innsikt skal deles, det vil utfordres og bli utfordret – og sammen skal vi la oss inspirere gjennom konkrete eksempler. Dette er årets tema på dagsorden: 

  • Hvordan kan vi utvikle et mer helårlig reiseliv? 
  • Slik setter vi opplevelser i sentrum 
  • Reiselivsbransjen i tettere samarbeid med andre aktører