Kjøpe billetter? Styr for all del unna denne nettsiden

Myndigheter i flere land advarer mot populær billettformidler

Netthandel til besvær. Menge kunder sliter etter å ha handlet billetter gjennom Viagogo.

(ODD ROAR LANGE): Både norske og utenlandske forbrukermyndugheter advarer mot nettsiden Viagogo. Selskapet  er blitt en stor og populær billettformidler både til idrettsarrangement og konserter over hele verden må nå møte i rette i England etter at britiske myndigheter har tatt ut stevning.

Stadig flere henvendelser om at Viagogo blåser opp billettpriser gjør at Forbrukerrådet nå advarer folk mot å kjøpe billetter av den nettbaserte markedsplassen.
— Forbrukerrådet

Dette på grunn av mange tilfeller av salg av billetter som aldri dukker opp hos kunden. Også norske kunder har henvendt seg til norske forbrukermyndigheter med samme problem. En fellesnevner for kundene er at selskapet ikke svarer på henvendelser og klager. Viagogo´s hjemmeside gir inntrykk av at du kjøper billetter hos dem. Men i stedet er nettsiden bare en billettformidler. Og ut fra de mange klagene og problemene, så er det ikke en spesielt god formidler.

Viagogo videreselger billetter både til idrettsarrangement og til konserter.

Mange klager

Henvendelsene dreier seg blant annet om at billettene bli langt dyrere enn forbrukeren kunne forutse, og at en del kostnader ikke vises før billettene skal betales.
– Vi ber folk være på vakt, og om mulig heller kjøpe billetter direkte fra arrangøren, sier Pia Cecilie Høst, som leder Forbrukerrådets dialog med forbrukerne.
– Forbrukere forteller at prisen på Viagogo blir langt høyere enn hva de selges for andre steder, at de får dårligere billetter enn det de trodde de hadde bestilt, eller mottar billettene veldig sent, sier hun.
Og Forbrukerrådet kommer med disse tipsene:

Dette kan du gjøre

  1. Send en e-post til Viagogo der du ber om å få opplyst hvem som er selger av billettene og kontaktinformasjon til denne, slik at du kan rette krav om tilbakebetaling til selgeren. (Viagogo hevder at de ikke selv selger billetter, men bare er en plattform som videreformidler billetter fra andre selgere).

  2. Dersom du får opplyst hvem som er selger så sender du e-post til denne og krever tilbakebetaling.

  3. Dersom du ikke får svar fra selger, eller Viagogo ikke svarer eller vil opplyse deg om hvem som er selger, kan du kontakte banken som har utstedt kortet du har betalt med og registrere en reklamasjonssak der du ber om at banken dekker tapet ditt. Se mer informasjon og råd om hvordan du går fram på Forbruker Europas nettside.

Se opp for dyre avtaler på nett

• Sjekk kontaktinformasjon: Navn, post- og besøksadresse, telefon og organisasjonsnummer. Jo mer jo bedre; en ærlig selger vil bli funnet.
• Les vilkårene og sjekk hvilken avtaler du gjør når du inngår handelen. Ved kjøp av billetter gjelder ikke angreretten.
• Bruk alltid kredittkort eller sikker betalingsløsning for å sikre at pengene dine ikke går tapt.