Se filmen: SLIK HAR DU ALDRI SETT NYE HURTIGRUTEN FØR

Nå blir det luksus, spennende farvann og lærerike seilaser

(ODD ROAR LANGE): Hurtigruten bygger de første av sine to ekspedisjonsskip, MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen».
 

De skal ikke gå i den tradisjonelle seilingsleden mellom Bergen og Trondheim, men settes inn i explorerprogrammet til Hurtigruten i Antarktis. Basen blir fra Sør-Amerika, og de første turene kan du nå booke her.

Hva koster det?

Prisene varierer fra 30 000 og opp til godt over 100 000 per person. I tillegg kommer fly til og fra Sør-Amerika. Til gjengjeld får du garantert et minne for livet. Skipene for hver sin edutainment-avdeling, der et håndplukket ekspedisjonsteam skal arrangere ulike workshops om bord. Du lærer om livet over og under vann, om geologi, om hisotire, om fotografering, mat og drikke og mye mer. En spesiell undervannsdrone viser deg livet under vann på reisen. Seilasene varer fra 

Mens gjester som heller vil oppleve de nordlige polarområdene kan være med MS «Spitsbergen» , MS «Fram» eller MS «Nordstjernen» på tokt ut fra Longyearbyen. Disse seilasene varer fra fire til 14 dager.

Spennende 

Jeg synes bildene av de nye explorerskipene viser spennende takter. Både eksteriør og interiør har fanget opp tradisjoner og innovasjon. Hurtigruten feirer snart 125 år. De skal bygge skip for fremtiden, ikke for fortiden. Noen synes alltid at alt var bedre før. Det synes ikke jeg, selv om jeg har forståelse for at MS «Lofoten» er et sjarmerende skip. 
På nettforumet til Hurtigrutens venner på facebook har temperaturen vært høy etter at de første bildene ble vist i Dagbladet.
Den blir ofte det, når noen rører ved tradisjonene.
Mange har vært kritiske - men kritikken har bare i liten grad vært fulgt av argumentasjon, så det er litt uklart hvorfor de er kritiske. 
Det er vel slik debattfeltene ofte er.
Jeg mistenker også mange å kun ha sett forsidebildet i artikkelen - altså eksteriørbildet av MS Roald Amundsen. 
Jeg tror fremtidens reisende kommer til å like det de ser. Og så kommer kanskje Hurtigruten også på banen (les sjøen) med nye og mindre skip, som kan seile i trangere farvann og til omgivelser i havområdene rundt Svalbard. 

Vil du se hvordan de nye skipene blir? Du ser bildene her: