Slik endret vi reisevaner i 2020

Heldige nordmenn fikk gode opplevelser

Dra til sjøs, for noen fine opplevelser. Foto: Odd Roar Lange

(ODD ROAR LANGE): Bråstoppen i utenlandsreiser, fokus på vårt nærmeste ferierland, og nye vaner. Slik ble 2020. Selv om utenlandsreisene i stor grad glimret med sitt fravær, viser tall fra forsikringsselskapet If at nordmenn har funnet alternative måter å realisere drømmer på.
- Våre tall viser at vi nordmenn har vært flinke til å unne oss litt ekstra her hjemme når vi ikke har fått reist utenlands. Vi ser en solid økning i antallet solgte forsikringer på flere områder, blant annet innen dyr, båt og MC, sier Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i If.

- Det er mange som har skaffet seg nye firbente familiemedlemmer gjennom 2020. På forsikringer av katter opplevde vi en økning på nesten 20 prosent, mens det på hunde- og heste-forsikringer økte med rundt halvparten, sier han.

Reiseråd ga båtboom

Pandemisituasjonen gjorde båtmarkedet hett i 2020. Begrenset tilgang på nye båter gjorde at bruktmarkedet virkelig fikk fart på seg. Mange kjøpte seg båt for første gang, andre oppgraderte til en større, imens noen valgte å selge unna til svært gode priser. 
- Her i If opplevde vi en økning i salget av båtforsikringer på drøyt fem prosent. I tillegg var det mange eksisterende kunder som valgte å kjøpe seg ny, større båt, eksempelvis med overnattingsmuligheter. Så veksten var totalt sett meget god, uten at vi så en tilsvarende negativ trend på skadestatistikken av den grunn, sier Andreas Handeland.
- En markant økning i antallet bestillinger gjennom vår webshop viser også en dreining i kundenes kjøpevaner, legger han til.

Flere på to hjul

For motorsykler har økningen i 2020 vært på rundt åtte prosent. Da er ikke mopeder tatt med i beregningen. 

- Økningen i antallet MC-forsikringer er et sikkert tegn på at nordmenn har valgt å gjøre det beste av situasjonen her hjemme i Norge. Dette gjenspeiles naturlig nok i salget av motorsykler, som godt ut i 2020 la an til å overstige rekordåret 2019, sier Andreas Handeland.

Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i If